قائم مقام وزیر صنعت:
سال ۹۹ كالاهای دارای مشابه تولید داخلی، اجازه واردات ندارد
به گزارش مستر كار قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیریت واردات و ممنوعیت ورود كالاهایی كه مشابه تولید داخلی دارند، اطلاع داد و اظهار داشت: نقش آفرینی قدرتمند شبكه های خرده فروشی، تاب آوری بازار را افزایش داد.
به گزارش روز دوشنبه وزارت صنعت، «حسین مدرس خیابانی» در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار سال ۹۹، با اعلان اینكه سیاست های تنظیم بازار سال جاری بزودی از جانب وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد گردید، اضافه كرد: همه تاكید وزارت صنعت بر كنترل واردات بوده به نحوی كه اصل بر ممنوعیت واردات است؛ مگر آنكه جایی از تولید داخل قادر به تأمین كالاهای مورد نیاز كشور نباشد؛ ازاین رو هیچ كالای خارجی كه توان تولید داخل دارد، اجازه واردات نخواهد یافت.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: الان واردات بر روی مواد اولیه، كالاهای اساسی و قطعات و تجهیزاتی متمركز شده كه مشابه تولید داخل ندارند.
وی اظهار داشت: تجارت خارجی كشور به ۸۵ میلیارد دلار رسیده كه از این رقم ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات است، اما باز هم باید كوشش كرد كه مدیریت واردات به خوبی انجام شده و سیاست های كنترلی واردات بطور قطع ادامه یابد.
مدرس خیابانی بیان نمود: درخواست ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی، همكاری همه جانبه در این راستا است.
وی اضافه كرد: تنظیم بازار، كاركرد قابل قبولی را در یك سال قبل از خود عرضه كرده و با وجود همه محدودیت ها و كمبود بودجه، توانسته است، وضعیت بازار را به خوبی مدیریت كند.
این مقام مسوول افزود: ضمن اینكه شبكه هایی از جنس بازارهای موجود، خرده فروشی ها، شبكه های صنفی و سنتی، همه دست به دست هم داده اند تا بتوانند مدلهای مختلف شبكه توزیع را در كنار هم قرار داده و بازار را تنظیم كنند.
تاب آوری بازار در مقابل پدیده نوظهور كرونا
قائم مقام وزیر صنعت اضافه كرد: در كنار شبكه های خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای هم توانستند در مقاطع مختلف و بخصوص پدیده های نوظهوری همچون كرونا نقش آفرینی مناسبی داشته باشند و همه مدلهای مشاركت كننده در تنظیم بازار بعنوان حلقه های تكمیل كننده یكدیگر توانستند مقاومت و تاب آوری در مقابل فشار مضاعف تقاضا را رقم بزنند.
وی در كنار همكاری همه بخش ها، برگزاری منظم جلسات ستاد تنظیم بازار را یكی از عوامل موفقیت دانست و اضافه كرد: كاركرد دبیرخانه ستاد تنظیم بازار به خوبی در این بحران نشان داده شد و مباحث تأمین، توزیع و نظارت بر بازار هر هفته با مشاركت همه دستگاه های ذیربط، روی میز قرار گرفته و بررسی گردید.
این مقام مسوول تصریح كرد: موفقیت در تنظیم بازار نشان داد كه همه دستگاه های اجرایی اراده لازم برای كنترل بازار را در سال ۹۸ و روزهای ابتدایی سالجاری داشتند و با این عزم می توان سال ۹۹ را هم به خوبی پشت سر گذاشت، اما باید باور داشته باشیم كه این بحران را می توان حل كرد و در این میان؛ عزم، اراده و خودباوری ستاد تنظیم بازار در توانایی كنترل قیمت ها و موجودی بازار بسیار حائز اهمیت می باشد.
مدرس خیابانی با اشاره به اینكه هیچ بن بستی پیش روی اقتصاد ایران قرار ندارد، اضافه كرد: در بدترین شرایط هم راهكارها و مسیری انتخاب شده كه كشور را از سلامت و بحران نجات داده و باید باور داشت كه از دل تهدید و بحران، فرصت های جدیدی پیش روی كشور قرار می گیرد.
بازوی توانمند فروش های اینترنتی دركنار سیاست های تنظیم بازار
قائم مقام وزیر صنعت اظهار داشت: در كنار مجموعه سیاست هایی كه برای تأمین و توزیع در بازار تدوین شده، راه اندازی فروش های اینترنتی و مجازی هم توانست علاوه بر اینكه سیاست های ستاد ملی مقابله با كرونا را عملیاتی كرده و مردم را به ماندن در خانه تشویق كند، به تأمین مایحتاج مردم و عبور از این بحران كمك كرد.
وی افزود: در این راه، ستاد تنظیم بازار، باید وضعیت تولید، توزیع و بازار را با مجموعه شاخص ها و فرآیندها پیشبینی كند؛. این در شرایطی است كه با تدوین سیاست های در رابطه با فروش های مجازی، قرار بر این است كه فروش های اینترنتی تا آخر فروردین ماه تداوم یابد.
مدرس خیابانی، همكاری دستگاه های مختلف همچون وزارت جهاد كشاورزی را با ستاد تنظیم بازار دارای یك نگاه ملی دانست و اظهار داشت: در ماه های گذشته وزارت جهاد كشاورزی كمتر نگاه صنفی و بخشی را مطرح كرده و انتظار می رود، برآوردهای تولید را در سال پیش رو در اختیار این ستاد قرار دهد تا اتفاقات ناگوار در حوزه قیمت و واردات كالاها تكرار نشود.
قائم مقام وزیر صنعت، با تاكید بر اینكه قیمت غذا در دنیا گران شده است، اظهار داشت: با وجود آنكه قیمت نفت كاهش یافته و مشكلات بازار ركودی و نزول بورس های دنیا رقم خورده، اما قیمت مواد غذایی در سرتاسر جهان گران شده است و خیلی از كشورها صادرات موادغذایی را ممنوع كرده اند.
تاكید تنظیم بازار بر حداكثر استفاده از توان داخلی
این مقام مسوول بیان نمود: در صورتیكه خیلی از كشورهای دنیا صادرات مواد غذایی را ممنوع كرده اند، به نظر می آید، تأمین مواد غذایی از خارج كشور بسیار دشوار باشد، ازاین رو باید تمركز خویش را بر افزایش تولید داخلی قرار دهیم كه به این منظور، شورای اقتصاد و دولت قیمت خرید تضمینی را مورد تجدیدنظر قرار داد و كشاورزان را تشویق كرد افزایش تولید گندم داشته باشند و سال جاری از واردات گندم بی نیاز شویم.
به گفته مدرس خیابانی، امروز مباحث ستاد تنظیم بازار از جنس صرفا اقتصادی نیست، بلكه امروز امنیت ملی كشور در گروی امنیت غذایی است.
قائم مقام وزیر صنعت افزود: كشورهای دنیا بسته های حمایتی با پول های پرقدرت را به اقتصادشان تزریق كرده اند چونكه معتقدند شعار «كنترل و كاهش تورم» برای انسان های زنده است و اگر افراد زنده نباشند، تورم و رشد اقتصادی مطرح نیست؛ ازاین رو دستگاه های جهانی همزمان تلاش می كنند با تزریق پول های پرقدرت، كشور خویش را از بحران كرونا به سرعت عبور دهند.
همكاری بی نظیر بانك مركزی و دادستانی با ستاد تنظیم بازار
قائم مقام وزیر صنعت در بخش دیگری تصریح كرد: تنظیم بازار با همكاری و هماهنگی همه دستگاه ها پیش رفته و بدون همكاری ملی بانك مركزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دادستانی كل كشور، وزارت جهاد كشاورزی، تعزیرات حكومتی، وزارتخانه های راه، بهداشت و گمرك قادر به حركت جدی در راه تنظیم بازار نخواهد بود.
وی افزود: دو دستگاه مباشر یعنی شركت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام، نقش بی بدیلی را در تنظیم بازار سال ۹۸ بازی كردند و اگر این دو نبودند و ذخایر را بموقع دنبال نمی كردند، اساسا با كسری مواجه بودیم.
به گفته مدرس خیابانی، بدون كمك سازمان حمایت و بازرسان اصناف كه كار بی نظیری را در كنترل بازار انجام داده، بطور قطع نمی توانستیم از بحران ها عبور نماییم، ضمن اینكه نقش آفرینی اتاق های بازرگانی، اصناف، تعاون و بخش های خصوصی را هم نمی توان نادیده انگاشت.
وی اضافه كرد: همه بحران ها و شوك های بازار را به كمك بخش خصوصی سپری كردیم و اگر اتاق اصناف كنار ستاد تنظیم بازار نباشد، دولت حاضر به اجرای دقیق برنامه های خود در حوزه بازار نخواهد بود؛ ازاین رو همه باید دست به دست هم دهیم و با پدیده كرونا مقابله نماییم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، همكاری سازمان میادین میوه و تره بار را با تنظیم بازار شایسته تقدیر دانست و اظهار داشت: تابحال بار ۶۰ درصد از بازار میوه و تره بار به دوش سازمان میوه و تره بار بوده و این سازمان نقش محوری و مهمی را ایفا كرده است. ازاین رو تلاش نماییم تا این بازوی قدرتمند به كمك سایر شبكه های توزیع در كشور بیاید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب