خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران
به گزارش مستر کار، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اعتقاد دارد خودروسازی در کشور با عملکرد خود و عدم پاسخگویی در برابر انتقادات درحال تهدید نرم افزاری کشور و صدمه زدن به سرمایه اجتماعی نظام است.
سیدطه حسین مدنی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مبحث تهدید نرم افزاری و صدمه زدن به سرمایه اجتماعی، اظهار داشت: تهدید نرم افزاری در واقع آن دسته از چالش هایی است که بر افکار عمومی اثرگذار می باشد. این تهدیدات علاوه بر منشأ خارجی می تواند از داخل کشور و با برخی کارکردهای غلط مدیریتی بروز کند.
وی در ادامه ضمن اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در رابطه با تهدید نرم افزاری اظهار داشت: ایشان در رابطه با این مفهوم توضیح دادند که «تهدید نرم افزاری یعنی دست کاری کردن افکار عمومی مردم، یعنی ایجاد اختلاف، یعنی ایجاد تردید در محکمات انقلاب اسلامی؛ این تهدید نرم افزاری است. تهدید نرم افزاری یعنی ایجاد تردید در پایداری در مقابل دشمن؛ این کار را دارند می کنند.»
مدنی افزود: ایشان همینطور توضیح دادند که «امروز دشمنان ما اعتراف می کنند که به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند بر ملّت ایران فائق بیایند، اگر بخواهند جمهوری اسلامی را از مواضع قدرتمندانه ی خودش عقب برانند، راهش اینست که در داخل کشور، در داخل ملّت مشکل ایجاد کنند، مردم را گرفتار مشکلات و تهدیدات نرم افزاری کنند.»
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: تهدید نرم افزاری مانند اسب تروآ است. در این شرایط هرچقدر نیروهای نظامی ما از مرزها دفاع کنند اما بی توجهی به تهدیدات نرم افزاری می تواند برای کشور مسأله ساز باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در این سال ها با وجود توقعات به حقی که داشته اند اما هیچ گاه کشور را در شرایط حساس تنها نگذاشته اند و پای استقلال خود ایستاده اند؛ اضافه کرد: این همراهی مردم را میتوان در انتخابات یا بزنگاه های دیگر دید که با وجود درگیری با مسایل و مشکلات زیاد، اما باز هم اثرگذاری خویش را نشان داده اند.
خودروسازی یکی از عوامل نارضایتی مردم است
مدنی اضافه کرد: با این حال، اما این دلیل نمی شود که مسؤلان انتظارات مردم را در بعضی چالش ها نادیده بگیرند. یکی از این چالش ها بحث خودروسازی کشور است که به پاشنه آشیل و خاری در گلو تبدیل گشته است. به بیان دیگر، مسأله چالش های مدیریتی در صنعت خودروسازی و وضعیت حکمرانی آنرا میتوان به شکلی یکی از تهدیدات نرم افزاری کشور که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند دانست. این مورد به یکی از عوامل نارضایتی مردم تبدیل گشته است که از آستانه تحمل مردم فراتر رفته و یادآوری آن امکان دارد در یک بزنگاه حساس، به واکنش غیرطبیعی منجر شود. ازاین رو تهدید نرم افزاری خودروسازی باید مدیریت و وضعیت آن بهبود یابد.
وی با مقایسه چالش مسکن و خودروسازی تصریح کرد: باآنکه چالش مسکن هم یکی از عوامل نارضیاتی عمیق مردم محسوب می شود؛ اما در واقع میتوان اظهار داشت که خیلی از مردم بخاطر پذیرش پیچیدگی های حوزه مسکن، تا حدودی با چالش های آن کنار آمده اند و سطح توقعات خویش را در رابطه با مسکن تا حد زیادی پایین آورده اند اما در خودروسازی مردم انتظار وضعیت بسیار بهتری را دارند. یکی از مصادیق این مورد را میتوان به انعکاس گسترده اخبار چالش ها وسطح نارضایتی های مردم از خودروسازها طی چند ماه اخیر در کشور دانست.
از مقایسه صنعت خودروسازی داخلی با کره جنوبی تا حسرت برای خودرو های چینی
مدنی در ادامه با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب به علت شرایطی که وجود داشت، صنعت خودروسازی مصادره و در اختیار دولت قرار گرفت؛ اظهار داشت: در آن سال ها به علت شرایطی که وجود داشت کسی نمی توانست به دولتی شدن خودروسازی خرده بگیرد اما در گذر زمان و بهبود سطح دانش عمومی، افزایش توان علمی دانشگاه ها، رشد صنعت و ارتقا ارتباطات با کشورهای توسعه یافته اروپایی و آسیایی، این انتظار وجود داشت که سطح خودروسازی هم بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کند اما وضعیت این بخش بهبود چندانی نیافت.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند خاطرنشان کرد: ما طی سالهای اخیر صنعت خودروسازی خویش را با کشوری چون کره جنوبی مقایسه کرده ایم. این کشور طی چند سال گذشته پیشرفت های قابل ملاحظه ای در صنعت خودروسازی داشته است. این مقایسه سبب ماندگاری نوعی نارضایتی در ذهن مردم شده است.
وی افزود: اگر طی سالهای اخیر صنعت خودروسازی را با کشورهایی چون کره مقایسه می کردیم؛ امروز این مقایسه به خودروسازی چین هم سرایت کرده است. خودرو های چینی تا همین دهه ۹۰ هم مورد توجه مردم ایران نبود و حتی خیلی از مردم خودرو های داخلی را به خودرو های چینی ترجیح می دادند. اما این کشور با پشتیبانی از صنعت خودروسازی خود ظرف یک دوره محدود، کار را به جایی رسانده که شرکت هایی چون چانگان، FAW، GAC، BYD و… بخش بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، بعضی از شرکتهای بزرگ و مطرح خودروساز دنیا را خریداری نموده و تنه به تنه شرکتهای باسابقه و اصیل جهانی حرکت می کنند.
حس ناامیدی و انزجار از صنعت خودروسازی
مدنی افزود: مقصود از طرح نمونه چین اینست که فراموش نکنیم زمانی نه چندان دور خودرو های چینی مورد تمسخر خیلی از مردم بود. اما امروز، افکار عمومی که زمانی صنعت خودروسازی کشور را با کره جنوبی مقایسه می کرد؛ با نگاه به تولیدات بی کیفیت داخلی، در حسرت خودرو های چینی مانده است. این قیاس ها که سبب ناامیدی و احساس انزجار شده، تهدیدات نرم افزاری و نارضایتی خاموشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: این نارضایتی زمانی بیشتر احساس می شود که مردم می بینند صنعت خودروسازی داخلی در این سال ها تحت حمایت تمام قد دولت بوده و دولت از منابع عمومی ارز برای واردات در اختیار آنان قرار داده و یا با دستورالعمل های سفت و سخت و برای پشتیبانی از آنها، واردات را کاملا ممنوع کرده است. در نهایت خودروسازها به بدترین شکل پاسخ این حمایت ها را داده اند. همین حمایت ها سبب شده امروز قیمت یک خودروی چند ساله خارجی در ایران چند برابر قیمت صفر همان خودرو در بازار جهانی باشد. کافی است به فیلم هایی که در فضای مجازی در رابطه با مقایسه قیمت یک خودروی خارجی با قیمت جدید ترین مدل همان خودرو در کشورهای خارجی دست به دست می شود دقت کنیم که چه نارضایتی و دلخوری برای مردم به دنبال دارد.
خودروهای ناایمن و آمار بالای مرگ و میر در تصادفات جاده ای
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: خودروسازهای داخلی حتی به مسأله ایمنی خودرو های تولیدی که مستقیماً با جان مردم سر و کار دارد هم توجه نکرده اند. این وضعیت را در آمار بالای کشته های تصادفات جاده ای میتوان دید. آنها آنقدر به این مورد بی توجهی کردند که در نهایت با ورود رهبر انقلاب ناچار به رعایت استانداردهای ایمنی و موضوع هایی چون ایربگ و ترمز ABS شدند. رهبر انقلاب در اواخر سال ۱۴۰۰ در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مستقیماً و برای چندمین بار به این مساله واکنش دادند و گفتند: «متأسفانه در بعضی صنایع بخصوص در صنعت خودرو به مبحث کیفیت توجه نمی شود و مردم هم بحق به آنها اعتراض دارند.»
خودروسازی، پاسخ نگوترین صنعت!
وی با انتقاد از نبود شفافیت و پاسخگویی در صنعت خودروسازی، اظهار داشت: این هم یکی از علل بروز نارضایتی در افکار عمومی و تهدید نرم افزاری کشور است. اینروزها باآنکه مردم شاید دقیقا اطلاع نداشته باشند که چه اتفاقی در قضیه کروز درحال رخ دادن است اما متوجه هستند که شرایط خوبی در فضای مدیریتی این شرکت ها حکفرما نیست. دراین میان صنعت خودروسازی هم خویش را ملزم به پاسخگویی و شفاف سازی در این حوزه و مسایل ساده تر نسبت به آن نمی داند.
مدنی با اشاره به اینکه همه این مسایل به سرمایه اجتماعی کشور صدمه زده است؛ اظهار داشت: یکی دیگر از نمونه های ایجاد نارضایتی و تهدید نرم افزاری کشور، این موضوع تعویض موتورهای سورن پلاس توسط ایران خودرو است. این مورد نزدیک به شش ماه است که فضای رسانه ای کشور را مشغول کرده و همه انتظار دارند مدیران این شرکت یا مسؤلان نظارتی در رابطه با آن پاسخگو باشند اما متاسفانه هیچ مقامی پاسخگو نبوده است. گویا مسؤلان و متولیان امر در این موضوعات روی فراموش شدن این قبیل مسایل در گذر زمان حساب ویژه ای باز کرده اند اما باید متوجه باشند که مردم هیچ گاه چنین نقاط سیاهی را فراموش نمی کنند و امکان دارد همین نقاط سیاه در شرایط حساس خویش را بروز دهد.
هزینه سرمایه های اجتماعی دولت برای ایران خودرو
وی با اشاره به اینکه چالش هایی که رهبر انقلاب در رابطه با تهدیدات نرم افزاری بیان نمودند یک دفعه به وجود نمی آید؛ اظهار داشت: نباید اجازه داد برخی مدیران در موضوع هایی مشابه همین تعویض موتور سورن پلاس و اجبار مشتریان به پذیرش خودرو با موتور ضعیف تر، به سرمایه اجتماعی نظام و کشور صدمه بزنند. عدم پایبندی ایران خودرو به تعهدات خود، به اعتماد عمومی صدمه می زند. چنین مدیرانی که از سرمایه اجتماعی دولت و حاکمیت برای گزارش های مدیریتی خود هزینه می کنند؛ باید شدیداً بازخواست و کنار گذاشته شوند.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند ضمن اشاره به اهمیت مرتفع ساختن علل نارضایتی مردم اضافه کرد: رهبر انقلاب در دیماه سال ۹۶ با دقت مثال زدنی فرمودند: «این جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می کند]؛ نه، مگس روی زخم می نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه ها می توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می تواند هیچ غلطی بکند.»
مدنی خاطرنشان کرد: چرا باید شرکتی چون ایران خودرو به جایی برسد که خویش را ملزم به پاسخگویی در برابر کم کاری ها و مطالبات عمومی و نارضایتی مردم نداند؟ مبحث تعویض موتور محصول سورن پلاس طی چند ماه اخیر با واکنش گسترده در فضای رسانه ای و عمومی کشور مواجه بود. ازاین رو خوب است حاکمیت در برابر آن موضع گیری شفافی بکند. قبل از آن که بازهم دیرتر شود.
منبع: mastercar.ir
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵