به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا مغیثی رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر با بیان این مطلب گفت: حوادث ترافیكی در ایران به عنوان یك معضل بهداشتی مهم به حساب می آید .وی ادامه داد: جدی بودن تصادفات و تلفات ناشی از آن در ایران بعنوان یك معضل بهداشتی كه به طور مستقیم و غیرمستقیم نظام بهداشتی را متأثر می كند، شناخته شده است.مغیثی اظهار داشت: آگاهی علمی و دقیق از آنچه در سطح جامعه در حال رخ دادن است منجر به شناسایی نقاط ضعف و عوامل مستعدكننده این معضل میشود كه همین شناسایی مهمترین گام در راه برنامهریزی صحیح جهت برطرف كردن مشكل حوادث رانندگی میباشد.وی افزود: تابستان فصل رونق مسافرت است. شهرهای سیاحتی و زیارتی مقصد مسافران تابستانی است كه تعداد این تفرجگاهها اتفاقاً در كشورمان كم هم نیست. گردش مالی توریست و گردش پذیری هر شهر باعث رونق اقتصادی مردمان شهرهای مقصد گردشگران میشود. اما جدا از خاطرههای خوب یك سفر چند سالی است كه افزایش تصادفات و تلفات ناشی از تصادف خودروها زنگهای خطر را به صدا درآورده است.رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: بررسی علل تصادفات نشان میدهد، سرعت غیرمجاز و خستگی و خوابآلودگی رانندگان و عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بیشترین عامل حوادث جادهای بودهاند، قابل ذكراست در تابستان روزها طولانیتر است و برای همین رانندگان استراحت كمتری دارند.وی ادامه داد: اولین و مهمترین توصیه این است كه رانندگان كنترل سرعت را در اولویت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جای جای جادهها و محورها مشخص كردهاند كه یك راننده در مسیر خود باید چه میزان سرعت داشته باشد؛ بنابراین رانندگان حتماً به این تابلوها و قوانین رانندگی دقت كنند.دكتر مغیثی گفت: توصیه می شود هموطنان قبل از تردد در جاده ها استراحت كافی داشته باشند و در توقف گاه های مناسب در طول سفر حتما بایستند و استراحت كنند تا شاهد واژگونی كمتر خودروها باشیم. و توصیه می كنیم در تردد از جاده های كوهستانی صبر و تحمل بیشتری به خرج دهند، زمان بیشتری را برای سفر خود در این ایام در نظر بگیرند.وی ادامه داد: توصیه می شود كه برای یك «سفر ایمن» برنامهریزی كنند. راننده باید ضمن اطمینان از فقدان نقص فنی اتومبیل مبدأ و مقصد سفر خود را تعریف كند. در طول سفر حتماً مطابق آن برنامهای كه پیش بینی كرده، حركت كند. مثلاً مشخص كند كجا غذایش را صرف میكند و كجا استراحت كند. توصیه این است كه در ازای هر دوساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت شود.وی گفت: خوشبختانه فرهنگ بستن كمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو جا افتاده است. اگر این موضوع برای سرنشینان عقب هم فرهنگ سازی شود، كمك شایانی به كاهش تعداد تلفات در جادهها خواهد شد. چرا كه علت فوت حدود ۶۰ درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن كمربند ایمنی كمك مهمی به برخورد نكردن سر به بدنه خودرو میكند.دكتر مغیثی بیان داشت: دركشور ما استفاده از صندلی كودك، قانونی نشده اما توصیه میكنیم رانندگان حتماً از صندلی كودك برای سرنشینان خردسال استفاده كنند. حدود ۷ درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، كودكان هستند.وی تصریح كرد: حرف زدن با تلفن همراه سرعت واكنش رانندگان را به شدت كاهش داده تا جایی كه واكنش افرادی كه هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میكنند، برابر و مشابه با افراد مست پشت فرمان است. یعنی فقط ۶۰ درصد مغز درگیر رانندگی خواهد بود.وی افزود: رانندگان جوان بیشتر تصادف می كنند شدت تصادفات در گروه سنی زیر 50 سال بیشتر است ،لذا احتیاط و توجه دراین گروه سنی لازم است مورد توجه بیشتری قرارگیرد.وی ادامه داد: از آن جا كه تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگی های شبانه به 16 نكته ی زیر توجه نمایند: وسیله ی نقلیه ی خود را به طور منظم چك كنید تا مطمئن شوید از تجهیزات مناسب نوری برخوردار است. چراغ های جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاك را در صورت شكستگی تعویض كرده و همیشه آن ها را پاك و تمیز كنید.وی ادامه داد: به یاد داشته باشید كه چراغ ها به تدریج و در طی زمان نور خود را از دست می دهند یا تنظیم آن ها به هم می خورد. هرچند وقت یك بار چراغ ها را تنظیم كنید. هنگام رویارویی با اتومبیلی كه از رو به رو می آید، از نور پایین استفاده كنید. اگر راننده خودرو مقابل با نور بالا حركت می كند از سرعت خود بكاهید و به منتهی الیه سمت راست بروید تا از نور شدید او در امان باشید. چراغ های جلویی را به موقع و با هدف به كار ببرید تا موجب كاهش دید سایر رانندگان نشود.دكتر مغیثی گفت: مشكلات بینایی چشم سبب بدتر شدن وضعیت رانندگی می شود اما صرف نظر از سلامت چشم، رانندگی در شب فشار بیشتری به آن وارد می كند و موجب خستگی بیشتر می شود. پس اگر دچار مشكلات بینایی هستید حتما به چشم پزشك مراجعه كنید و عینك خود را همیشه همراه داشته باشید.وی بیان كرد: قبل از این كه در شب رانندگی كنید از وضعیت خیابان ها و حتی جاده ها اطلاع حاصل كنید. به علایم راهنمایی رانندگی از جمله تابلوها، وسایل نقلیه، موتورسیكلت ها، دوچرخه ها، عابرین پیاده و همچنین حیوانات بیشتر توجه كنید.مغیثی گفت: رانندگی با سرعت زیاد در شب، خطر را چند برابر می كند. چرا كه شما فقط می توانید محدوده روشن شده توسط چراغ های تان را ببینید. در سرعت بالا وقتی چیزی جلوی ماشین می آید یا در وضعیت های خطرناك عكس العمل شما كندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بیشتر می شود.وی افزود: فاصله ی خود را با خودروهای عقبی و جلویی حفظ كنید. در مورد سبقت در شب خیلی دقت كنید چرا كه ممكن است چیزهایی در خارج از محدوده ی دید شما باشند. اگر شك دارید هرگز این كار را انجام ندهید.وی بیان داشت: هنگام رانندگی در شب سیگار نكشید. نیكوتین سیگار و منوكسید كربن حاصل از سوختن آن، بینایی شما را كاهش می دهد. اگر خسته و خواب آلود هستید هرگز در شب رانندگی نكنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، قبل از آن كمی استراحت كنید. چای یا نوشیدنی بنوشید. كمی نرمش سبك انجام دهید و سپس اقدام به رانندگی كنید. مغیثی گفت: هرگز به نور بالای خودروهای مقابل خیره نشوید بلكه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه كنید. با سرعتی بین 15 تا 20 كیلومتر، كمتر از سرعت روز حركت كنید.وی ادامه داد: به یاد داشته باشید كه در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند و وقتی در خیابان نور كافی نباشد، تشخیص افراد پیاده مشكل است و به خصوص آن هایی كه لباس تیره پوشیده اند در معرض خطر تصادف هستند.رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: به یاد داشته باشید سرعت كم و هوشیاری مداوم، لازمه رانندگی بی خطر در شب هستند. به خاطر داشته باشید كه هنگام بارندگی سطح خیابان و جاده بسیار لغزنده تر است. وی افزود: وقتی كه غروب می شود یا روشنایی روز، به تاریكی می رود، بدترین زمان برای رانندگی است. در این زمان نور طبیعی بی اثر و رفت و آمد هم بیشتر از شب است. رانندگان باید برای تشخیص به نور چراغ های اتومبیل خود و نور چراغ های اتومبیل های دیگر و یا چراغ های راه اتكا كنند.مغیثی گفت: چراغ های بالا و پُرنور اتومبیل باید اجسام را تا 110 متری و چراغ های پایین تا حدود 30 متری روشن كنند.براساس گزارش وبدا، وی در پایان گفت: طبق آمار، 40 درصد از حوادث در تابستان مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگونی آنها بوده است، به دلیل صاف بودن جاده ها و كفی بودن آنها و همچنین گرمای تابستان، و یكنواخت بودن مسیرها، درصد واژگونی خودروها بیشتر از سایر مسیرهاست.