مسترکار - دنیای خودرو

رسیدگی به مصیبت كوله بران چه شد؟

رسیدگی به مصیبت كوله بران چه شد؟ مستر كار: وزیر كشور از حل مشكل كوله بران در هفته گذشته اطلاع داده بود اما به نظر می رسد هنوز اقدامی موثر دراین باره صورت نگرفته است.


به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، نامگذاری سال جاری تحت عنوان «حمایت از كالای ایرانی» سبب شده است بحث پشتیبانی از تولید مورد توجه جدی تر قرار گیرد. در این میان همواره پدیده قاچاق كالا یكی از اصلی ترین موانع پیش پای تولید شناخته شده است. بر همین مبنا انتظار می رود حداقل بعد از سال ها، امسال این مسئله مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اما بطور قطع نحوه انجام این امر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. اكنون به اعتقاد بسیاری دست اندركاران در كشور با پدیده قاچاق سازمان یافته و مافیایی مواجه هستیم و در موارد مختلف گفته می گردد در مقابله با این بخش اقدامی جدی صورت نمی گیرد. در مقابل هرگاه بحث قاچاق مطرح می گردد به فعالیت كوله بران و واردات ته لنجی اشاره می گردد.

قاچاق در كشور ما حالت مافیایی دارد

رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز همچون معتقدان مافیای قاچاق است كه در مراسم معارفه خود بر این نكته تاكید كرده و گفته نصف عمر خویش را در محضر مرزنشینان گذرانده ام و می دانم كه هر گاه اسم قاچاق به میان می آید، ذهن همه به سمت مرزها و مرزنشینان می رود، اما این نگاه درستی نیست.

علی مویدی خرم آبادی اظهار نمود: وزیر كشور بر این نكته تاكید دارد كه برای مقابله با قاچاق لازم است كه كانون ها شناسایی شوند. قاچاق در كشور ما حالت مافیایی دارد و این گونه نیست كه ما بخواهیم تمام توجه خویش را به سمت مرزنشینان و مرزبانان معطوف كرده و به آن ها سخت بگیریم.

وی همینطور معتقد می باشد كه قاچاق كاملاً سازمان یافته است و هوشمندانه انجام می گردد كه در این راستا باید به كانون های اصلی و كانون هایی كه این فكر را تولید می كنند ضربه زد.

سهم كوله بران از قاچاق چقدر است؟

سال گذشته سخنگوی وقت ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز سهم هر یك از این بخش ها در واردات قاچاق را مورد اشاره قرار داد. قاسم خورشیدی بر این اساس اظهار نمود كه در سال ۱۳۹۴ كالای همراه مسافر ۲۳ درصد، كوله بری ۱۹ درصد، اقلام ممنوعه ۱۲ درصد و مبادی رسمی ۳۰ درصد در وارات قاچاق سهم داشتند.

با این وجود از تابستان سال قبل با هدف ساماندهی فعالیت های كوله بری اقداماتی صورت گرفته كه در موارد مختلف اعتراضات مرزنشینان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

طرح ساماندهی مبادلات مرزی مرداد سال قبل با رایزنی های فرماندار بانه و نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، تصویب و به دنبال اجرای این طرح معابر موقت مرزی به دستور دولت مركزی عراق بسته شد.

با اجرای طرح مبادلات مرزی كه با سفر مدیركل دفتر گمرك ایران به بازارچه سیرانبند بانه راه اندازی شد و بدین ترتیب فعالان اقتصادی می توانستند كالاهایی را كه در ایران نمایندگی ندارد یا مشابه داخلی آنها تولید نمی گردد را وارد كشور كنند اما تجربه نشان داد فعالان اقتصادی بانه به این دلیل كه نرخ گمرك تعیین شده زیاد است به ندرت از این شیوه استفاده كردند. حتی كار تا جایی پیش رفت كه بازاریان شهرستان بانه در ایام ابتدای امسال به نشانه اعتراض نسبت به بسته شدن مرزها، مغازه ها و پاساژهای سطح شهر را تعطیل كردند، زیرا با اجرای این طرح، نرخ گمرك كالاهای خارجی افزایش یافته و به قول فعالان اقتصادی، خرید و فروش آنها دیگر مقرون به صرفه نبود، بنابراین این افراد از مسئولان خواهان پایین آمدن نرخ گمركات و بازگشت آنها به حالت قبل شدند.

چرا بانه را قطب قاچاق می نامند؟

طبق اظهارات یكی از فعالان اقتصادی این استان، ۹۵ درصد از كالاهای قاچاق با استفاده از دیگر مرزهای سطح كشور وارد می گردد اما همچنان بانه بعنوان قطب قاچاق شناخته شده و این در شرایطی است كه مردم این شهر تنها جهت كسب درآمد نه چندان زیاد خود به ناچار دست به دامان كوله بری می شوند.

هیرش صالح زاده تصریح كرد: گفته می گردد طرح ساماندهی مبادلات مرزی جهت حفظ كرامت انسانی و حذف كوله بری است كه بازاریان هم آن را تصدیق و موافقت كرده اند اما این درحالتی ممكن است كه نرخ گمركات همچنان به قوت خود باقی بماند.

اما سرپرست امنیتی و انتظامی استانداری كردستان در پاسخ به این درخواست ها می گوید: تعطیلی بازار بانه به دنبال درخواست تجار بانه برای دریافت تخفیف ۵۰ درصدی گمرك است كه هم اكنون ۲۰ درصد تخفیف تصویب شده و تخفیف ۵۰ درصدی ممكن نیست.

سرپرست امنیتی و انتظامی استانداری كردستان اظهار داشت: تعطیلی بازار بانه به دنبال درخواست تجار بانه برای دریافت تخفیف ۵۰ درصدی گمرك است كه هم اكنون ۲۰ درصد تخفیف تصویب شده و تخفیف ۵۰ درصدی ممكن نیست.

میرزایی در مورد دلایل نارضایتی بازاریان شهرستان بانه، گفته كه خواسته این افراد افزایش تخفیف گمركی به ۵۰ درصد است و این درحالیست كه بیشترین تخفیفات گمركی كشور در بنادر هم ۲۵ درصد است و در كردستان امكان دریافت تخفیف ۵۰ درصدی گمرك غیرممكن است و به نفع كشور نخواهد بود.

برای رفع دغدغه های معیشتی مرزنشینان اقدام كنید

اما به دنبال این وضعیت نمایندگان این استان هم وارد عمل شده و نامه ای خطاب به رئیس جمهور ارسال كرده و در قالب آن خواهان برقراری مجدد مبادلات مرزی و رفع مشكلات و دغدغه معیشتی مردم مناطق مرزنشین شدند. این نمایندگان در بخش هایی از نامه خود اعلام نمودند «می بینیم كه به بهانه های مختلف مناطق مرزی و شهرهای كردنشین با بی مهری شدید مسئولین همچون شخص جنابعالی روبرو شده اند. آیا جواب رشادت ها، از جان گذشتگی ها، مرزداری ها و مشاركت حداكثری مردم این دیار در انتخابات، بستن مرزها، تعطیلی كوله بری و معیشت حداقلی آنان بود؟ آیا می خواهید دیوار اعتماد این مردم پاك و بی آلایش، نوع دوست و عاشق وطن را برای همیشه فرو بریزید؟ آیا می خواهید مزد سال ها زحمات و مرزداری این مردم را با تحریم اقتصادی و خالی نمودن سفره های خانواده آنان پاسخ دهید؟ از طرفی نه شرع و نه قانون به كسی اجازه نمی دهد اینگونه با مردم خود و مرزداران اصلی این سرزمین برخورد كند.

لذا ما نمایندگان مناطق كردنشین و مرزی ضمن اخطار جدی نسبت به ادامه وضع موجود از جنابعالی و مسئولین امنیتی درخواست داریم كه سریعا نسبت به برقراری مجدد مبادلات مرزی همانند سابق و رفع مشكلات و دغدغه های معیشتی مردم مناطق مرزنشین اقدام فرمایید.»

نماینده بوكان در مجلس هم به انتقاد از این وضعیت پرداخته و اظهار كرده كه امروز بر اثر بی تدبیری دولت، مرزنشینان كه تنها راه درآمدشان كوله بری بوده است، هیچ درآمدی ندارند.

محمدقسیم عثمانی در تذكری شفاهی در انتها یكی از جلسات علنی مجلس در ایام گذشته تاكید كرده كه باید به داد مرزنشینان برسیم. امروز مرزنشینانی كه مرزداران كشور هستند در اثر بی تدبیری دولت تنها راه درآمدشان قطع شده است مردمی كه هیچ اشتغالی ندارند و تنها محل درآمدی آنها كوله بری بوده چرا باید اینگونه مورد بی حرمتی قرار بگیرند. مردم مرزنشین غرب كشور گرفتار هستند پیش از انتخابات می گفتند كوله بران را بیمه كنید ولی پس از انتخابات راه اصلی درآمد آنها را قطع كردند. چرا اینگونه بی تدبیری مرتبط با مردم مرزنشین انجام می دهید.

علی مطهری كه ریاست مجلس را بر عهده داشت، هم اظهار نمود كه قبلا هم این تذكر در مجلس بیان شده و ما از دولت خواستیم تا بیایند و توضیح دهند تا لزوم این كار چه بوده اما تا به امروز جوابی نگرفتیم ان شاءالله كه بیایند و پاسخگو باشند.

وعده حل مشكل در هفته گذشته

اما بعد از این صحبت ها وزیر كشور در هفته های گذشته در جلسه بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مرزی كشور كه با حضور مسئولان مختلف برگزار شده بود، با اشاره به مشكلات پیش آمده برای فعالیت كوله بران در بعضی از استانهای مرزی اعلام نمود كه دولت با طرح جدیدی كه به تازگی به تصویب رسانده بدنبال ساماندهی فعالیت كوله بری در استانهای مرزی است.

رضا رحمانی فضلی تصریح كرده باید برپایه برنامه ریزی دقیق تعداد كوله بران واقعی كه در استان های مورد نظر فعالیت دارند شناسایی شوند تا بر این اساس بتوان نسبت به حل مشكلات آنها اقدام نمود.

وزیر كشور از معاون امنیتی انتظامی این وزارتخانه خواسته در جلسه مشترك با استانداران مرزی و دستگاه های مسئول ظرف یك هفته آینده موانع پیش روی فعالیت كوله بران در استان های مورد نظر را بررسی و راهكارهای پیشنهادی را ارائه نمایند.

البته هفته گذشته این مهلت به آخر رسیده است و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری مجدد این بحث را به جلسه امروز موكول كرده است.

و اما آخرین اظهار نظرها
اما تنها چند روز بعد از اظهارات وزیر كشور و وعده او در خصوص حل مشكلات موجود در هفته گذشته اخباری در خصوص بازداشت ۲۹ نفر دررابطه با سوءاستفاده از كارت بازرگانی مرزنشینان كردستان انتشار یافته و مدیركل اطلاعات استان كردستان اظهار داشت: از محل سوءاستفاده از كارت های بازرگانی مرزنشینان كردستانی تابحال پرونده ای بالغ بر میلیون ها دلار سوءاستفاده مالی كشف شده است و ۲۹ نفر هم بازداشت شده اند كه اكثریت بازداشت شدگان مربوط به سایر استان های كشور هستند.
آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان كردستان با اشاره به اینكه كالاهایی كه توسط كولبران وارد كشور می گردد همان تولیدات داخلی است، اظهار داشت: در این راستا به جهت اینكه این سود به واسطه ها نرسد، تولید یك بازارچه محلی در مرز می تواند كار اساسی و مفیدی باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان هم از تولید شش بازارچه جدید در سیستان و بلوچستان در آینده نزدیك اطلاع داده و گفته است كه سه بازارچه در شمال استان ساخته خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته در قالب سفر به این استان وعده داده مشكلات بازاریان بانه یی و دیدگاه های آنان پیرامون اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی را با امانت داری و نظر مساعد به مسئولان وزارت كشور منتقل می نماییم و به بازاریان اطمینان می دهم دولت منافع ملی را توأم با منافع مرزنشینان تدوین خواهد نمود.
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره مهم ترین دغدغه های بازاریان بانه در زمینه اجرای مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی اظهار كرده: هم در زمینه وارد كردن حجم زیاد كالاهای خریداری شده كه در آن سوی مرز مانده و هم پیرامون افزایش تخفیفات گمركی كه مشوق كافی برای ورود گردشگران و خرید از بازارهای این شهر را فراهم آورد، در جلسه روز شنبه با حضور مسئولان كشوری و وزارت كشور به صورت قاطع دفاع خواهم كرد.
مجتبی خسروتاج با اشاره به ظرفیت های مهم استان كردستان و شهرستان بانه در زمینه های اقتصادی و گردشگری، لزوم برنامه ریزی برای اجرای طرح های كوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را خاطرنشان كرد و خاطرنشان كرد: تولید منطقه آزاد تجاری در بانه هم به شرطی كه تولید منطقه ای برای امكان صادرات تولیدات، فرآوری و صنعت باشد، مورد حمایت دولت می باشد.
به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، فعالیت غیر ساماندهی شده كوله بران در سال های گذشته همواره بعنوان یكی از گلوگاه های ورود كالای قاچاق محسوب می شده و تولیدكنندگان به كرات بر ضرورت توجه به این بخش تاكید كرده اند. با این حال در بسیاری استان های مرزی معیشت مردم از این راه می گذرد و لازم است در تصمیم گیری های مربوطه به این نكته توجه گردد. بطور قطع مبارزه با پدیده شوم قاچاق اتفاقی بسیار مثبت تلقی می گردد. با این وجود در ماه های گذشته حتی نمایندگان مجلس بارها خواهان توجه به معیشت مرزنشینان غرب كشور شده اند اما همواره از جانب فعالان دولتی با استدلال ساماندهی این تذكرات مورد توجه شایسته قرار نگرفته است.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد كه در مبارزه با قاچاقچیان یقه سفید كه به قاچاق سازماندهی شده مشغول هستند سختگیری كمتری صورت می گیرد تا جایی كه فرمانده ناجا چندی قبل در یك برنامه تلویزیونی اظهار نمود: متاسفانه هرگاه ما شبكه و باندی را شناسایی كردیم و افراد مافیا قاچاق هر موقع كه به سمتشان می رویم، سفارش ها به ما زیاد می گردد و برای ما مشكل تولید می كنند و گاهی پرونده ای را كه در یك ماه می توانیم به نتیجه برسانیم یك سال طول می كشد. ما پرونده ای داریم كه مربوط به سه سال قبل است اما متاسفانه هرازچندگاهی یك نامه ای می آید كه این كالا قاچاق نبوده و ما باید دوباره از نو برویم و آن اثبات نماییم. اما وقتی سراغ قاچاقیان خرد می رویم دیگر چنین سفارش هایی به ما نمی گردد.




1397/02/15
13:12:01
5420
5.0 از 5
تگهای خبر: امنیت , تولید , صنعت , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو