مهر خبر می دهد
پشت پرده درخواست بازگشت قیمت گذاری بلیت قطار به راه آهن
به گزارش مستر كار مدیرعامل شركت راه آهن در نامه ای خطاب به دبیر ستاد تنظیم بازار خواهان واگذاری مسئولیت قیمت گذاری بلیت قطار در روزهای پُرتقاضا به هیئت مدیره شركت راه آهن و تأیید وزیر راه و شهرسازی شد.
به گزارش مستر كار به نقل از مهر، به دنبال اعتراض بعضی از مسافران از گرانی بلیت قطار، ستاد تنظیم بازار سازوكار تعیین قیمت بلیت را طی آئین نامه ای پارسال تغییر داد و نهایتا در خرداد ماه سال جاری با مصوبه شورایعالی ترابری و تأیید ستاد تنظیم بازار به صورت متوسط ۲۲ درصد به قیمت بلیت قطار اضافه گردید.
در ۱۴ سال قبل نرخ گذاری بلیت قطار با تصویب قانون دسترسی به شبكه ریلی و ورود شركت های خصوصی به حوزه ترابری ریلی مسافری، بر مبنای پیشنهاد شركت های خصوصی به شركت راه آهن و با تصویب در هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی انجام می شد. همینطور شركت های ریلی هم اجازه داشتند تا در روزهای پیك سفر، درصدی به نرخ بلیت مسیرهای مختلف اضافه كنند.
در مصوبه ای كه ستاد تنظیم بازار در مورد تعیین قیمت بلیت قطار داشت، قرار شد برای قیمت بلیت در روزهای پیك تقاضای سفرهای ریلی، فرایند جدیدی از جانب این شركت ها با محوریت راه آهن تهیه شود؛ اما در نامه ای كه هفته گذشته به دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اعلام شده كه امكان طراحی چنین مكانیزمی به علل مختلف همچون مختلف و متفاوت بودن ایام پیك تقاضا، متفاوت بودن بازه مجاز افزایش نرخ بلیت در مسیرهای مختلف و... وجود ندارد.
سعید رسولی، مدیرعامل شركت راه آهن در این نامه از قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست كرده تا بار دیگر فرایند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگشته و بعد از عرضه پیشنهاد از جانب شركت های ریلی و تصویب در هیئت مدیره راه آهن و تأیید وزیر راه، قیمت بلیت قطار برای هر سال تعیین شود.
به نظر می رسد مهم ترین دلیل این نامه نگاری های راه آهن با ستاد تنظیم بازار، درخواست شركت های ریلی و نمایندگان بخش خصوصی از شركت راه آهن است تا با حذف ستاد تنظیم بازار از مكانیزم قیمت گذاری، بار دیگر امكان افزایش قیمت بلیت قطار در روزهای پیك تقاضا وجود داشته باشد.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب