مدیركل دفتر برنامه ریزی تامین و تنظیم بازار وزارت صنعت:
توزیع تایرهای سواری در سامانه تجارت داخلی ثبت می شود
به گزارش مستر كار مدیركل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به منظور كاهش حاشیه قیمتی، بهبود نظارت ها و تنظیم بازار، توزیع تایرهای سواری سبك در سامانه تجارت داخلی ثبت می شود.
«محمدرضا كلامی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه كرد: سالیانه ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری سبك در كشور مورد نیاز است، این در حالیست كه پارسال، تولیدكنندگان داخلی ۱۷ میلیون حلقه تولید كردند و امسال نیز در تلاشند تا آمار خودرا به ۱۹ میلیون حلقه برسانند.
وی تصریح كرد: تا پارینه و قبل از گران شدن ارز با یك بازار رقابتی در تایر سواری سبك مواجه بودیم، بطوریكه داخلی ها سالیانه حدود ۱۷ میلیون حلقه تایر تولید می كردند و بیشتر از هفت میلیون حلقه تایر وارد می شد و رقابت تولیدكنندگان و واردكنندگان، قیمت های مناسبی برای مصرف كنندگان به همراه داشت.
كلامی بیان داشت: امروز كه نرخ ارز افزایش یافته و ارز واردكنندگان نیز نیمایی شده، از واردات لاستیك سبك سواری استقبال نمی گردد، بطوریكه پارینه كمتر از سه میلیون حلقه وارد شد و امسال نیز حدود یك میلیون حلقه وارد می شود كه به معنای ایجاد حاشیه قیمت برای این دسته از تایرهاست.
وی اظهار داشت: در این راستا ستاد تنظیم بازار چند تكلیف برای تولیدكنندگان مشخص كرده كه از آن جمله، كوشش برای افزایش ظرفیت های تولید و بهبود كیفیت برای تامین نیاز داخل خصوصاً در سایزهای پُرمصرف مثل پراید، پژو و نیسان است.
مدیركل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت افزود: همین طور مقرر شده تا تایرهای سواری بوسیله ثبت در سامانه تجارت داخلی، توزیع شوند و فروشندگان هر چقدر تایر كه می فروشند در سامانه یاد شده ثبت كنند.
وی اشاره كرد: به این ترتیب، امكان نظارت بهتری بر همه نمایندگی های توزیع مستقر در ۳۱ استان كشور و كاهش حاشیه قیمتی بازار و كارخانه به وجود خواهد آمد.
۲ شرط افزایش قیمت تایرهای وانتی
كلامی در پاسخ به اعتراض تولیدكنندگان تایر به افزایش نیافتن قیمت تایرهای وانتی كه كاهش تولید این سایز را به دنبال داشت، اظهار داشت: دراین زمینه دو شرط افزایش ظرفیت های تولیدی و كاهش حاشیه قیمتی بدون ایجاد كمبود در سایر سایزها برای تولیدكنندگان در نظر گرفته شده است.
وی اشاره كرد: فقط در این صورت با افزایش قیمت تایرهای وانتی موافقت می شود تا تولید این سایز برایشان اقتصادی شود.
به گزارش مستر كار به نقل از ایرنا، در ماه های گذشته، قیمتی كه سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كننده و تولیدكننده بابت تایرهای وانتی اعلام نموده بود، مورد تایید و رضایت كارخانجات تولیدی قرار نگرفت.
بر این اساس كارخانجات، ظرفیت تولید تایرهای وانتی شان را كاهش داده و به سمت سایر تایرها كه سود معقولی داشتند، سوق دادند.
نتیجه این تصمیم تایرسازان، كمبود تایر وانتی در تابستان بود كه این فصل سال، زمان و نیاز به جابجایی میوه و تره بار، اوج مصرف این دسته از لاستیك هاست.
این در حالی است كه كارخانجات تولیدی با رصد مستمر بازار و علائمی كه از خریداران دریافت می كنند، به تنظیم تولید و عرضه تایرها می پردازند و به طور نمونه تولید تایر پراید در ماه های گذشته با افزایش ۲۲ درصدی و تایر سمند با كاهش سه تا پنج درصدی همراه شد.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب