قیمت گذاری دستوری اصلی ترین مانع در صنعت خودروسازی است
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور، اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری خودرو و قطعه های آن بعنوان اصلی ترین و بزرگترین مانع و مشکل صنعت خودرو است.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، «آرش محبی نژاد» در دیدار با رئیس قوه قضائیه، اضافه کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رکن سیاست گذار و تصمیم گیر برای عملیاتی شدن شعار سال ۱۴۰۰ بعد از رایزیی با فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی، انجمن ها و تشکل های مرتبط، یک بسته پیشنهادی برای کل صنایع کشور با مبحث “سیاست های تشویقی و رفع موانع تولید” تدوین کرده که از نظر فعالان صنعت قطعه سازی کشور می تواند تا حد زیادی راهگشای امور تولیدی باشد؛ ازاین رو در دیدار با آقای رئیسی حمایت خویش را از این بسته پیشنهادی اعلام کردیم.
وی افزود: در بخش موانع موجود در صنعت تخصصی قطعه سازی، مشکلات حاد و موانع اساسی بر سر راه تولید در زنجیره تأمین خودروسازی کشور به صورت خلاصه بیان و اعلام کردیم که قیمت گذاری دستوری اصلی ترین مانع در صنعت خودروسازی است.
محبی نژاد اظهار داشت: در دیدار با رئیس قوه قضائیه تشریح شد که قیمت گذاری دستوری، سبب شده است تا خودرو توسط کارخانه با زیان به بازار ارائه شود و در مقابل، واسطه ها سهم قابل توجهی را از اختلاف قیمت خودرو با بازار آزاد به دست بیاورند.
این مقام صنفی افزود: در صورتیکه قیمت گذاری دستوری حذف شود و خودرو با قیمت کارشناسی و منطقی عرضه گردد، خودروسازان و قطعه سازان از زیان و بحران نقدینگی که آنها را تا مرز ورشکستگی پیش برده، فاصله می گیرند و زمینه برای بهبود کیفیت محصولات و افزایش تیراژ تولید و عرضه به بازار فراهم می شود که کمترین نتیجه آن از بین رفتن زمینه واسطه گری و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد بود.
وی اضافه کرد: از دیگر نتایج مثبت آزادسازی قیمت خودرو، خروج شرکتهای خودروساز از زیان است که سبب می شود این شرکت ها بعنوان یکی از لیدرهای اصلی بورس با رشد رو به رو شوند و بازار سرمایه هم از روند افولی و نگران کننده فعلی فاصله می گیرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزود: علاوه بر قیمت گذاری دستوری خودرو و قطعات آن، ۵ مانع مهم دیگر در راه صنعت خودرو کشور عنوان شد که شامل بحران نقدینگی به علت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، دشواری تأمین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی، واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند، تأمین ارز مورد نیاز و مشکلات گمرکی و در نهایت، تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولین بود.
محبی نژاد اظهار داشت: علاوه بر تشریح موانع و مشکلات موجود، پیشنهادهایی هم از جانب انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور برای تدوین و اجرای بسته های مشوق مورد نیاز در زنجیره تأمین خودروسازی برای شتاب دهی فرایند تعمیق داخلی سازی و اجرایی شدن پروژه های ساخت داخل به صورت شفاهی و مکتوب به رئیس قوه قضائیه عرضه شد.
وی انتقاد و نظرات کارشناسی را برای بهبود عملکرد مدیران و صنایع کشور ضروری دانست و اضافه کرد: در کنار این انتقادات سازنده، گاه شاهد اقدامات تخریبی ضد صنایع داخلی بخصوص صنعت خودرو کشور هستیم که پیشنهاد کردیم دستگاه قضا با کسانی که مبادرت به تخریب وجهه تولیدات و تولیدکنندگان داخلی می کنند، برخورد کند.
جمعی از فعالان صنایع کشور بامداد امروز – پنجشنبه- در دیدار با رئیس قوه قضائیه مسائل و مبحث های مهم حوزه های تخصصی خویش را مطرح نمودند تا بعد از هم اندیشی های لازم، اقدام های اساسی برای پشتیبانی و مانع زدائی از مسیر تولید صورت گیرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو کشور در مورد مبحث های مطرح شده در این دیدار اظهار داشت: با عنایت به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از جانب رهبر انقلاب در خصوص “تولید، پشتیبانی ها، مانع زدائی ها” جلسه ای با رئیس قوه قضائیه برگزار و طی آن، مهم ترین موانع و محورهای پشتیبانی برای بهبود فضای کسب و کار در صنعت خودرو کشور عنوان شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب