اتاق بازرگانی ایران گزارش داد
جایگاه ایران در بازار اندونزی
به گزارش مستر کار، طبق گزارش انتشار یافته از جانب اتاق بازرگانی ایران سهم ایران در تجارت خارجی اندونزی کمتر از یک درصد است و ایران در رقابت با رقبای نفتی خود در منطقه برای حضور در بازار اندونزی موقعیت ضعیفی دارد، اما همکاری در بندر چابهار می تواند یکی از طریق های گسترش روابط تجاری دو کشور باشد.
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در گزارش اخیر خود تحت عنوان «دیپلماسی اقتصادی اندونزی» به بررسی اهداف اقتصادی این کشور، جایگاه آن در تجارت جهانی و سهم ایران در تجارت خارجی اندونزی پرداخته و نتیجه گیری و سفارش های سیاستگذاری عرضه کرده است.
بر طبق این گزارش اندونزی بعنوان بزرگ ترین مجمع الجزایر جهان، با اقتصادی ۱.۱ تریلیون دلاری، جایگاه شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود مختص کرده است. تنوع اقتصادی بالا، رشد پایدار، بازار مصرفی وسیع و نیروی کار رقابتی، این کشور را بعنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی در جهان مطرح کرده است. با این حال، اندونزی با چالش هایی مانند نابرابری درآمد، شکاف های زیرساختی و پیچیدگی های قانونی-مقرراتی هم روبرو است.
دراین میان در سال ۲۰۲۲ سهم ایران از واردات ۲۳۷ میلیارد دلاری اندونزی حدود یک میلیارد دلار و سهم ایران در جذب صادرات ۲۹۱ میلیارد دلاری این کشور کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
این در شرایطی است که روابط تجاری اندونزی با رقبای ایران در خاورمیانه بشدت توسعه یافته است؛ بگونه ای که مجموع تجارت بین اندونزی و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به هفت میلیارد دلار رسید که ۴۵.۴ درصد نسبت به ۲۰۲۱ افزایش داشت. مهم تر آن که موازنه تجاری به سود عربستان بود. از همین جهت اندونزی می خواهد کسری تجاری دو جانبه خود با عربستان سعودی را که در سال ۲۰۲۲، ۳ میلیارد دلار بود کم کند و تلاش هایی برای افزایش صادرات خود انجام داده است.
همینطور برپایه داده های وزارت بازرگانی اندونزی حجم تجارت دوجانبه میان این کشور و امارات عربی متحده در سال ۲۰۲۲ به حدود پنج میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل افزایش حدودا ۲۰ درصدی داشته است.
ازاین رو این آمارها نشان داده است جایگاه ایران در کلیت تجارت خارجی اندونزی بسیار ضعیف است و در مقام مقایسه با بعضی از همسایگان نفتی هم جایگاه در خوری ندارد. به دیگر سخن تا تبدیل شدن ایران به شریک تجاری مهم برای اندونزی زمان بسیار زیادی در پیش است و البته برای ایران بازاری با پتانسیل بالا در این کشور وجود دارد.
به عبارت دقیق تر اندونزی با وجود پتانسیل های اقتصادی بالا، جایگاه ضعیفی در دیپلماسی اقتصادی ایران دارد. سهم ایران در تجارت خارجی اندونزی کمتر از یک درصد است. ایران در رقابت با رقبای نفتی خود در منطقه، مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، برای حضور در بازار اندونزی موقعیت ضعیفی دارد و تحریم ها مهم ترین مانع گسترش روابط تجاری دو کشور به حساب می آید.
البته بر طبق این گزارش همکاری در بندر چابهار می تواند یکی از طریق های گسترش روابط تجاری دو کشور باشد. این بندر از تحریم های آمریکا مستثنا شده و می تواند بعنوان حلقه ای برای دسترسی اندونزی به بازارهای آسیای مرکزی و روسیه باشد. ازاین رو سرمایه گذاری مشترک دو کشور در بندر چابهار می تواند مورد توجه قرار گیرد.
در مجموع در قسمت دیگری از گزارش اتاق بازرگانی ایران هم به این نکته اشاره شده که از دید طرف اندونزیایی حل مسائل قانونی تحریم ها توسعه تهاتر و افزایش همکاری ها در بندر چابهار سه زمینه همکاری ایران و اندونزی برای افزایش سطح روابط تجاری خواهد بود. ملزومات و تجهیزات پزشکی و دارو روغن پالم، گردشگری پتروشیمی و بخصوص مواد ضد عفونی کننده همچون زمینه هایی است که با عنایت به نیاز فراوان اندونزی به آنها می تواند به گسترش روابط تجاری دو کشور کمک نماید.
منبع: mastercar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب