توضیحات وزارت صمت در رابطه با واردات خودرو
به گزارش مستر کار، وزارت صمت در جواب مطلب خبرگزاری مهر در مورد واردات خودرو توضیحاتی ارائه نمود.
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، وزارت صمت در جواب مطلب خبرگزاری مهر با عنوان «واردات خودرو روی دست انداز، ۱۰ پیشنهاد برای انضباط در اجرای قانون» توضیحاتی عرضه کرد که در ادامه می آید.
در پاسخ به سوال «بازنگری در تعرفه واردات خودرو بدون توجه به نو یا مستعمل بودن آنها» متذکر می شود: مطابق روال هر ساله ردیف تعرفه ها بر مبنای نیازمندی ها، مصالح و اولویت های کشور و پیشنهاداتی که توسط دستگاههای اجرایی ذیربط به کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات واصل می شود، مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفته و در صورت ضرورت مورد بازبینی و برای تصویب به هیأت محترم دولت ارسال می شود.
ردیف تعرفه های انواع خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. تابحال نرخ ردیف تعرفه های در رابطه با خودرو بدون توجه به نو و یا مستعمل بودن آنها تعیین شده و به لحاظ مسایل فنی، ایمنی، زیست محیطی و خدمات بعد از فروش تعیین ردیف تعرفه های خودرو های کارکرده کمتر از نو به صلاح نیست.
در پاسخ به سوال دوم «لزوم توجه به استهلاک سالانه در ارزش گذاری با عنایت به عمر بالای آنها» به آگاهی می رساند که مطابق ماده ۴ و ماده ۱۱ قانون الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو و آیین نامه های آن، کمیته تعیین ارزش مسئولیت، تعیین ارزش خودرو ها به منظور دریافت حقوق ورودی را بر عهده دارد. کمیته مذکور با دریافت اطلاعات از سایت های بین المللی و داخلی و با استفاده از خرد جمعی، ارزش خودرو، شامل نو و کارکرده را تعیین می کند.
در مورد «امکان ثبت سفارش و اظهار کالا در گمرک با استفاده از کارت ملی برای شهروندان عادی بدون کارت بازرگانی» توجه به این نکته ضروریست که ثبت سفارش انواع کالا نیازمند داشتن کارت بازرگانی است اما در آیین نامه های قوانین در رابطه با واردات خودرو پیشبینی لازم جهت واردات خودرو برای اشخاص درنظر گرفته شده و با استفاده از روش ثبت آماری انجام خواهد گرفت.
در «تعیین مسئول مستقیم صدور مجوز ورود (ثبت سفارش یا ثبت آماری) به منظور پیشگیری از سردرگمی شهروندان» هم با ابلاغ مقام عالی وزارت متبوع، مدیر پروژه واردات خودرو معرفی و ایشان مسئولیت فرایند واردات خودرو را بر عهده دارند.
برای «تعریف سازوکار مناسب جهت امکان تغییر پلاک ملی خودرو های پلاک منطقه آزاد» چنین است که بر مبنای بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آیین نامه اجرایی آن، ورود خودرو های مناطق آزاد به سرزمین اصلی و تغییر پلاک آنها به پلاک ملی فراهم شده بود اما با اتمام زمان اجرای مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸/ ت ۶۱۳۸۵ ه مورخ ۱۹/۱۰/۱۴۰۲ امسال قابلیت اجرا ندارد.
برای «اعطای امتیاز برای تبدیل پلاک اروند به ملی و تبدیل پلاک خودرو از منطقه آزاد به ملی در زمان ثبت سفارش بدون انتقال ارز» شایان ذکر است که بر مبنای قوانین و مقررات موجود در رابطه با واردات خودرو و آیین نامه های اجرایی آنها، چنین امتیازاتی درنظر گرفته نشده است.
«تعیین سازمان متولی جهت صدور قبض انبار برای مالکان خودرو های دارای پلاک منطقه آزاد بعنوان سند تعیین کننده مالکیت خودرو جهت اظهار کالا، ترخیص و تبدیل در گمرک» در حدود و اختیارات وزارت صمت نیست.
در مورد «همسان سازی قیمت خودرو های پلاک منطقه آزاد پس از پلاک گذاری ملی با قیمت بازار» تابع مکانیزیم بازار است و دولت در آن دخالتی ندارد.
در پاسخ به آن چه در «بازنگری مأخذ تعرفه خودرو های مشمول» مورد سوال قرار گرفته چنین است که مطابق روال سالیانه بازبینی در تعرفه های انواع خودرو در وزارت متبوع در دستور کار معاونت ها و دفاتر تخصصی درحال بررسی است و تدوین آنها جهت ورود خودرو به سرزمین اصلی تهیه می شود ولی شرایط ورود خودرو به مناطق آزاد تابع قانون مناطق آزاد است.
یادآور می شود: امور در رابطه با مناطق آزاد تجاری در حوزه اختیارات شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان توسعه تجارت ایران است و پیشنهادات عرضه شده به منظور طرح و بررسی در کمیسیون ماده یک، به دفتر مقررات صادرات و واردات ارسال می شود.
منبع: mastercar.ir
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲