اولین اولویت صادركنندگان چیست؟
به گزارش مستر كار عضو سابق اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد كه شفافیت اقتصادی و ثبات در قوانین اصلی ترین اولویت هایی است كه امروز صادركنندگان به اجرای آنها نیاز دارند.
مهدی علی پور در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: اقتصاد ایران از ماه های ابتدایی سال قبل با برخی تلاطم ها و تغییرات جدی مواجه گردید كه افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ تورم بخشی از آن بود. آنچه بیشتر از همه فعالان اقتصادی را تحت فشار قرار داد، نه افزایش نرخ ها بلكه تلاطم های پیاپی بود.
به قول وی، نیاز اصلی تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی ثبات در اقتصاد است. فردی كه قصد سرمایه گذاری دارد، باید بداند در كوتاه و بلندمدت سرمایه اش چه سرنوشتی خواهد داشت تا بر مبنای آن تصمیم گیری كند.
این فعال اقتصادی با اشاره به برخی بخش نامه های صادراتی در سال گذشته، اظهار داشت: وقتی یك صادركننده برای طولانی مدت تلاش می كند كه مقدمات حضور كالایش در یك كشور را فراهم آورد و برای انتقال آن، مذاكرات را به یك قرارداد تبدیل می كند، یعنی سرمایه خویش را تبدیل به تولید كرده و باید از محل فروش آن، سرمایه گذاری جدیدی انجام دهد.
علی پور افزود: ما در ماه های گذشته با دستورالعمل هایی مواجه بودیم كه ناگهان صادرات یك كالا را ممنوع می كرد، در شرایطی كه خیلی از صادركنندگان از چند ماه قبل برای ارسال آن كالاها برنامه ریزی كرده بودند. این مورد از یك سو تولیدكننده ایرانی را با ضرر مواجه می كند و از جانب دیگر اعتبار كالای ایرانی را در بین مصرف كنندگان خارجی پایین می آورد.
به قول وی هرچند تعداد این دستورالعمل ها كاهش یافته اما نهادهای مسئول باید به سرمایه گذار این اطمینان را بدهند كه اگر به یك حوزه ورود كرد، فضای كار تغییر نخواهد كرد. در شرایطی كه ایران با تحریم های آمریكا مواجه می باشد، از بین بردن محدودیت های داخلی و اصلاح هدفمند سیاست ها، در پشتیبانی از صادرات اهمیت فراوانی خواهد داشت.
به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، بسته پشتیبانی از توسعه صادرات غیر نفتی با منابع ۷۸۰ میلیارد تومانی در ایام ابتدایی بهمن ماه ابلاغ گردید.
ایران از آغاز سالجاری تا كنون ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب