مدیرعامل سایپا عنوان كرد
امکان تبدیل حواله خودرو فقط با مدل بالاتر
به گزارش مستر کار، مدیرعامل سایپا ضمن اشاره به تحویل خودرو های چانگان با تکمیل وجه از جانب متقاضیان، در رابطه با تبدیل حواله ها به سایر محصولات توضیح داد: کسانی که در سامانه ثبت نام و ۵۰ درصد وجه را واریز کرده باشند، امکان تغییر خودرو برای آنها وجود ندارد، مگر در صورتیکه بخواهند مدل خودروی خویش را ارتقا دهند.
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، تحویل خودرو های وارداتی چانگان و فروش آن از راه سامانه یکپارچه، تغییر در حواله ها و پرداخت جریمه های دیرکرد و عرضه محصولات سایپا در مرحله سوم طرح یکپارچه همچون سوالاتی بود که مدیرعامل سایپا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به آنها پاسخ داد.
محمدعلی تیموری با اشاره به اینکه سایپا همیشه در قسمت خودرو های وارداتی و مونتاژ فعال بوده، اظهار داشت: در دهه ۹۰ با وجود این که بهترین کمپانی خارجی شرکای تجاری سایپا بود، اما به علت مسائلی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد این گروه از بخش واردات و مونتاژکاری به صورت کل حذف شد. اما سال قبل که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد ما هم از قانون تمکین کردیم و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشورهای مختلف وارد مذاکره شدیم.
وی افزود: خردادماه سال قبل چند نمونه خودرو وارد کشور کردیم و استانداردهای آن مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن ماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودرو ها به ایران شدیم که در فاز اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه سالجاری درگیر مسائل ترخیص بود.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که دلیل افزایش قیمت خودرو های وارداتی سایپا(چانگان) پس از ورود به کشور چه بود؟ اظهار داشت: این خودرو ها بعد از ترخیص از گمرک قیمت گذاری شدند سپس هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک هم به آن افزوده شد. در واقع افزایش قیمت خودرو های چانگان ناشی از اعمال هزینه های ذکر شده بود که دست سایپا هم نبود.
وجه تکمیل شود، خودرو ها را تحویل می دهیم
وی افزود: از روزی که نخستین خودرو وارداتی تحویل و قیمتها اعلام گردید تا امروز برای ۲۰۰ نفر از متقاضیان فاکتور صادر کردیم و زمانیکه برای متقاضیان فاکتور صادر شود آنها باید مابه التفاوت را واریز نمایند و بعد از آن برای آنها درخواست پلاک می شود که این فرایند ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.
تیموری خاطرنشان کرد: در طول دو هفته ۶۰ خودروی وارداتی پلاک شده چانگان را تحویل دادیم. مابقی هم توسط خریداران درحال تکمیل وجه است و بعد از آن هم خودرو تحویل داده خواهد شد، چونکه خودرو ها در سایپا موجود بوده و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم و فقط مسئله فرایند تکمیل وجه توسط مشتری ها و شماره گذاری است.
او همینطور اضافه کرد: هم اکنون پارس خودرو ۱۰۰۰ خودرو از برند زوتی وارد کرده که این خودرو ها در پارس خودرو موجود هستند که اگر قیمتها به ما اعلام گردد، سریعا از سامانه متمرکز وزارت صمت برای ثبت نام فراخوان خواهیم داد.
۱۰۰۰ خودرو چانگان دیگر در راه ایران
مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه برای خودرو های "چانگان و دلفی ۵"، ۲۹ هزار ثبت سفارش در وزارت صمت داشتیم، اظهار داشت: باید فرایند تأمین و تخصیص ارز این خودرو ها طی شود. همینطور طی روزهای آینده ۱۰۰۰ دستگاه چانگان به سمت ایران حرکت خواهد نمود و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر هم در فرایند ساخت است. در واقع این ۲۹ هزار دستگاه بر مبنای سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می شود.
تغییر حواله به خودرو های قبلی امکان پذیر نیست
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که حواله های خریداری شده قابل تغییر به خودروی دیگری است؟ اظهار داشت: کسی که در سامانه متمرکز ثبت نام و سایپا آنرا فراخوان کرده و ۵۰ درصد وجه را هم واریز کرده خودرو دیگر به نامش است و شاسی برای آن تولید می شود و امکان تغییر وجود ندارد، مگر در صورتیکه متقاضی بخواهد مدل خودرویش را ارتقا دهد. به صورت مثال شاهین دستی ثبت نام کرده و بخواهد آنرا تبدیل به شاهین اتومات کند. در غیر این صورت تغییر حواله به خودرو های قبلی امکان پذیر نیست. یعنی کسی که کوییک ثبت نام کرده نمی تواند آنرا به تیبا تغییر دهد، چونکه مدل قدیمی است و باید تغییر حواله به مدلهای جدید باشد.
وی اظهار داشت: تا اسفندماه تعهد داریم که روی خودرو های سواری استانداردهای ۸۵ گانه را اجرا نماییم و همه خودرو های ما مجهز به سیستم ترمز EST می شود.
پرداخت جریمه دیر کرد؛ در صورت تکمیل وجه ۱۰۰ درصدی
مدیرعامل سایپا در قسمت دیگری از صحبت هایش به پرداخت جریمه دیرکرد تحویل خودرو هم اشاره نمود و اظهار داشت: جریمه دیرکرد به کسانی تعلق می گیرد که تکمیل وجه صدرصدی کرده باشند و فاکتور برای آنها صادر شده باشد که در این صورت خودروساز تعهد می دهد در تاریخ مشخصی خودروی آنها را تحویل دهد و از آن روز به بعد هر تاخیر که پیش آید جریمه به آنها پرداخت خواهد شد.
تیموری در پاسخ به این که آیا سایپا برنامه ای برای فروش قسطی خودرو دارد یا خیر؟ اظهار داشت: تا وقتی که در سامانه متمرکز متقاضیانی در لیست انتظار خرید باشند مجاز هستیم که فقط از سامانه فراخوان دهیم و این اجازه وجود ندارد که حتی برای فروش یک خودرو هم از طرح های لیزینگی استفاده گردد.
ورود به مرحله سوم طرح یکپارچه با خودرو های جدید
مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که آیا سایپا قصد ورود به طرح فروش یکپارچه خودرو در مرحله سوم را دارد یا خیر؟ اظهار داشت: می خواهیم خودروی شاهین اتومات را از راه سامانه برای پیش فروش قرار دهیم. انتظار داریم ۴۰ هزار خودرو را از سامانه متمرکز پذیرش نماییم. در مهرماه خودروی جدید اطلس را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن هم مشخص و ابلاغ گردیده است. انتظار داریم که حداقل ۳۰ تا ۳۵ هزار متقاضی برای آنها جذب نماییم. همینطور در آبان ماه خودروی جدید سهند را در سامانه فراخوان خواهیم کرد؛ خودرویی که با برند پارس خودرو عرضه خواهد شد.
تیموری در پاسخ به این سؤال که این خودرو های جدید مقرر است جایگزین کدام یک از محصولات سایپا شود؟ اظهار داشت: در گروه ساپیا تنوع محصول کمی داشتیم بخصوص که خردادماه سال قبل سازمان استاندارد دستور توقف تولید تیبا ۱، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرد و همین مبحث سبب کاهش تنوع شده بود. ازاین رو بر توسعه محصولات متمرکز شدیم. در سواری و تجاری حجم محصولات خوبی وجود دارد. سال جاری ۸ محصول جدید عرضه می نماییم. این تنوع محصول سبب خواهد شد مشتری ها حق انتخاب داشته باشند. در واقع خودرو های جدید جایگزین هیچ محصولی نمی شوند و تنها یک قسمت از بازار را می گیرند.
منبع: mastercar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب