دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پاسخ داد
با اهمیت ترین مشکل صنعت لوازم خانگی چیست؟
مستر کار: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، ضمن اشاره به مشکلات و چالش های این صنعت، اصلی ترین و قدم اول توسعه بخش تولیدی و صادراتی واحدهای صنعتی را تامین مواداولیه دانسته و معتقد می باشد که تا زمانیکه شرایط فعلیِ قطع ارتباط سیستماتیک با جهان و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تامین و ارزش ادامه داشته باشد، به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود در آستانه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، ضمن بیان جزییات این نمایشگاه، به تشریح آخرین وضعیت صنعت لوازم خانگی و چالش های این صنعت پرداخت.
فرشاد براتی- معاون برنامه ریزی و اجرائی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران- در شروع این جلسه، اظهار نمود: صنعت لوازم خانگی با اشتغال زایی ۳۰۰۰ نفر بصورت مستقیم و حدود یک میلیون نفر اشتغال زایی غیرمستقیم، دومین صنعت بزرگ و پیشران کشور و همین طور موتور پیشران صنایع بالادستی نظیر پتروشیمی است که عامل موثر برای توانمندسازی اقتصاد بدون نفت، ایجاد ارزش افزوده ۱۵ درصدی، گردش مالی سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلاری و سهم ارزش حدوداً هشت درصدی از کل صادرات کشور، دارای حدود ۶۰۰ واحد فعال در بخش صنعت و متوسط عمق داخلی سازی ۶۵ درصدی، خاصیت ها و مشخصات دومین صنعت بزرگ کشور یعنی صنعت لوازم خانگی است که باوجود شرایط تحریمی که از سال ۱۳۹۷ شروع شد و منجر به اتمسفر شرایط تحریمی و خروج برندهای خارجی شد، نه فقط تولید کمی خودرا حفظ نموده که با رشد بالا به کار خود ادامه داده است.
وی ادامه داد: طی یکساله ۱۴۰۲، حدود ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی که آمار بسیار باارزش و بی بدیلی است و قابل مقایسه با یک دهه گذشته نیست، توسط تولیدکنندگان متخصص ایرانی در دو طیف محصول سازان و قطعه سازان ثبت شده است. این ها خاصیت صنعتی است که حدود ۸۵ درصد سهم بازار آن، عضو انجمن ملی صنایع لوازم خانگی با قدمت ۴۳ ساله ذیل اتاق تجاری ایران است.
این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه امسال نیز طبق روال ۲۳ ساله گذشته تا حالا که بزرگترین رویداد سالانه لوازم خانگی را در قالب نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعتی و دارای مخاطب مردمی برگزار کرده، امسال نیز بیست و چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار می شود.
براتی اعلام نمود: هامکس ۱۴۰۳، از جمعه هفته آینده، ۱۹ لغایت ۲۲ مرداد ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در فضایی به وسعت بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع، میزبان گروههای کالایی لوازم خانگی بزرگ (حجیم)، لوازم خانگی کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و گرمایشی، اجزا و قطعات و همین طور برودتی و تهویه در ۱۳ سالن خواهیم بود. همین طور دو رویداد محتوایی در خلال این نمایشگاه برگزار می شود. ضمن این که شرکتها آخرین محصولات خودرا در قالب محصولات، خدمات و فرآیندها را رونمایی خواهند کرد.
وی ضمن اشاره به شبهاتی که بتازگی در بعضی رسانه ها درباب برگزاری هامکس ۱۴۰۳، مطرح شده، خاطرنشان کرد: پرواضح است که بر طبق ضوابط، نمایشگاه های بین المللی تحت مجوز سازمان توسعه تجارت و با نظارت شرکت نمایشگاه های بین المللی برگزار می گردد.
معاون برنامه ریزی و اجرائی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در آخر صحبت های خود به شعار نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی امسال اشاره کرده و اظهار داشت: شعارِ محوری بیست و چهارمین نمایشگاه امسال (هامکس ۱۴۰۳) "برای مردم، برای ایران" در نظر گرفته شده تا بازگوکننده و نشان دهنده توانمندی صنعت مردمی لوازم خانگی ایران در تولیدات مختلف در گروههای کالایی مختلف مذکور باشد.
سیاست قیمت گذاری دستوری منطقی نیست
در ادامه این جلسه، عباس هاشمی- دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران- اظهار نمود: حجم گردش مالی بازار لوازم خانگی در دنیا ۶۰۰ میلیارد دلار است که به طور متوسط رشد پنج درصدی برایش پیش بینی و تا حالا انجام شده است؛ در ایران، حدود ۶.۵ میلیارد دلار، گردش نقدینگی بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به شرایط کشور، در بعضی گروههای کالایی از پنج-شش درصد تا ۲۰ درصد ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: سهم صنعت ۱۳ درصد از GDP کشور و سهم صنعت لوازم خانگی ۱.۴ درصد از سهم GDP کشور است. متاسفانه با عنایت به سهمی که دارد؛ از طرفی سهم مالیاتی که صنعت لوازم خانگی پرداخت می کند، ۶۸ درصد از مالیات کل کشور است؛ این سهم ۱۳ درصدی GDP و سهم ۶۸ درصدی مالیاتی، تناسب ندارد؛ تدوام این شرایط سبب خواهد شد که این صنعت روز به روز نحیف تر شود.
این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: در برنامه توسعه هفتم، هشت درصد رشد اقتصادی و ۸.۵ درصد رشد صنعت پیش بینی شده است. هم اکنون رشد صنعت تقریباً محقق شده اما رشد اقتصادی، فعلا پایین تر از درصد پیش بینی شده است. از طرفی رشد صنعت لوازم خانگی به لحاظ ارزش افزوده صنعتی کشور، رشد ۱.۴ درصدی را دارد.
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران در تشریح مشکلات این صنعت، اظهار داشت: در وهله اول می توان به تامین مواد اولیه اشاره نمود. تامین مواداولیه در کشور ما با عنایت به سازوکار بورس کالا، یکی از معضلاتی است که هم در بخش فولاد، مس و پتروشیمی، تامین به حد کافی نیست و از طرفی با قیمت های مناسب به دست تولیدکننده نمی رسد که علت آن به علت عرضه ناکافی یا سازوکار قیمت گذاری در بورس است؛ بدین سبب نیاز است که به صورت جدی به این مساله پرداخته و اصلاح گردد. تامین مواداولیه، اصلی ترین و قدم اول برای توسعه بخش تولیدی، صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است.
هاشمی تصریح کرد: با عنایت به این که قیمت گذاری دستوری یا به عبارتی اعمال سیاست های سرکوب قیمتی در کشور وجود داشت، انجمن لوازم خانگی و دیگر واحدهای صنعتی بسیار به این مساله پرداخته اند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و سازمان حمایت، جلسات مختلف صورت گرفته و با دلیلهای منطقی اعتراض خودرا اعلام نموده اند که این سیاست قیمت گذاری دستوری، با عنایت به این که مواداولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده می رسد، منطقی نیست؛ اما خوشبختانه امروز خبری شنیده شد که گویا مقرر است، قیمت گذاری را بیشتر محدود به کالاهای اساسی کنند و برای سایر گروه ها برداشته شود.
وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس، بزرگترین مشکل صنعت کشور به طور عام و به طور خاص در صنعت لوازم خانگی، در حقیقت قطع ارتباط سیستماتیک ما با جهان و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تامین و ارزش است. بایستی جایگاه ما مشخص شود؛ این مساله را بارها اعلام نموده ایم و تاکید داریم که تا این اتفاق ها نیفتد، به توسعه پایدار صنعتی که اساسا صادرات پایدار را هم بدنبال خواهد داشت، نخواهیم رسید.
این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی خاطرنشان کرد: سایر مسائل نیز مربوط به شرایط داخلی است و شامل تکانه های بیرونی نمی شود که همچون آنها، بحث مشکلات در تامین نقدینگی پایدار، استمرار تامین مواداولیه، سازوکار بورس و... است که بایستی به آنها پرداخت. به طور مثال در تامین پایدار مواداولیه، بارها شده که توانستیم به طور اعتباری مواداولیه را از صنایع بالادستی برای واحدهای صنعتی پایین دستی مهیا و تامین نماییم، LC داخلی اتفاق بیفتد که کاملا شفاف و خارج از هرگونه رانت است. عمدتاً هم تاکید بر این است که بایستی در زنجیره جهانی قرار بگیریم. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی این صنعت، با اعتقاد براینکه بایستی پلت فرم پیوستن به زنجیره جهانی را آماده نماییم، دیدارهای بسیاری با طرف های خارجی داشتیم. بتازگی گروه بسیار خوبی از کشور چین به ایران آمدند.
توافق با چینی ها برای ایجاد یک مرکز مشترک
هاشمی افزود: حلقه هایی که صنعت لوازم خانگی ایران در آن گرفتار مشکل است را با طرف چینی مطرح کردیم و توافق های بسیار خوبی هم صورت گرفت. به طور مثال در عرصه های تحقیق و توسعه و ایجاد یک مرکز مشترک در این خصوص برای صنعت لوازم خانگی با بخش چینی (که متخصص در این عرصه هستند) به توافق رسیدیم که ایجاد شود. همین طور بحث طراحی محصول و نوآوری نیز هست که مشارکت خواهیم داشت. در بحث شبکه و زنجیره تامین قطعات با طرف چینی را به طور جدی پیگیری کردیم که فقط هم به طور واردات نباشد؛ چونکه اعتقاد ما بر این است که صنعت قطعه سازی، موتور محرکه توسعه صنعت کشور است؛ بدین سبب شبکه تامین قطعات و تهیه استانداردهای لازمه این قطعات را در برنامه داریم. محور آخر توافقات نیز، در حوزه بازاریابی است.
وی متذکر شد: می دانیم که کشور چین در عرصه بازاریابی سهم بازاریابی بسیاری در دنیا دارد و کشوری در دنیا نیست که در آن محصولات چینی (چه در حوزه لوازم خانگی و چه در دیگر صنایع) وجود نداشته باشد و کشوری نیست که چین در آن سرمایه گذاری نکرده باشد؛ بدین سبب ما بابد در بخش بازاریابی و فروش، با طرف چینی همکاری داشته باشیم.
شرکت ها نمایشگاه لوازم خانگی را تحریم نکرده اند
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه، به موضوعات مطرح شده توسط یکی از رسانه ها درباب تحریم شرکتها برای حضور در نمایشگاه لوازم خانگی پیش رو، ضمن تکذیب تمام موارد مطروحه خاطرنشان کرد: گفته شده است که علت تحریم این شرکتها برای حضور در نمایشگاه، به جهت عدم حضور طرف های خارجی، عدم شفافیت در نحوه واگذاری نمایشگاه توسط وزارت صمت، دریافت مبالغ هنگفت برای اختصاص غرفه در سالن ۳۸A و حضور برندهای متفرقه همچون ظروف، کارد و چنگال، ظروف پلاستیکی در کنار تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است؛ به صراحت بنده اعلام می کنم که هیچیک از این موارد صحت ندارد؛ چونکه به ترتیب طبق مقررات برگزاری نمایشگاه ها، خضور سه هیات تجاری ضروری است؛ در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی امسال، میزبان ۳۰ هیات تجاری از ۳۰ کشور دنیا هستیم که در این نمایشگاه حضور دارند.
هاشمی افزود: در موضوع عدم شفافیت در واگذاری توسط وزارت صمت نیز، همانطور که اشاره شد مجوز برگزاری نمایشگاه ها توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده و هیچ شبه و عدم شفافیتی در آن وجود ندارد. در موضوع سوم (پرداخت مبالغ هنگفت) باز هم بنابر دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تعرفه ها را خود سازمان مشخص می کند و در اینجا هم شبه ای وجود ندارد؛ ۲۲ هزار و ۶۹۰ مترمربع فضای نمایشگاهی در ۱۳ سالن در اختیار بالاتر از ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه است. در نهایت هم موضوع ظروف پلاستیکی و برندهای متفرقه مطرح که ابتدای صحبت ها اشاره کردیم چه گروههای کالایی (لوازم خانگی بزرگ و کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و برودتی و... ) حضور دارند. براین اساس ادعاهای مطروحه همگی کذب است؛ این که برخی شرکتها در این نمایشگاه حضور ندارند، به جهت سیاست ها وپروتکل های خود شرکت بوده و موضوعات نظیر تحریم ها، به هیچ عنوان مطرح نیست و اصلا کلمه "تحریم" درست نیست.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب