محققان دانشگاه امیركبیر پارچه كیسه هوای خودرو تولید كردند
به گزارش مستر كار محققان یك شركت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق شدند پارچه كیسه هوای خودرو را داخلی سازی كنند تا علاوه بر كارآفرینی و اشتغال زایی، از خروج ارز از كشور جلوگیری و نیاز خودروسازان داخلی را رفع كند.
محمد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گویی که امروز شنبه پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه منتشر نموده است، اضافه کرد: کیسه های هوای خودرو همچون تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربند ایمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می کاهند.
وی اضافه کرد: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی به حساب می آید که بافت و پوشش دهی آن احتیاج به دانش فنی و مهندسی دارد.
مدیر عامل شرکت نیوساد آب تراوا عنوان کرد: هنگام وقوع تصادف، فرایند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می گیرد. چونکه در اثر انفجاری که رخ می دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گازهای داغ با دمای بیشتر از ۹۰۰ درجه سلسیوس پر می شود. بر همین مبنا پارچه تشکیل دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربه فردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همینطور ضربه واردشده از سوی سرنشین را تحمل کند.
کریمی با اشاره به اینکه داخلی سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال زایی سبب جلوگیری خروج ارز از کشور می شود، اظهار داشت: بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و صنایع نساجی برای تولید این محصول بکار گرفته می شود. چونکه هم اکنون پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی است و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تأمین می شود.
وی درباره روند تولید پارچه کیسه هوای خودرو اظهار داشت: پروژه طراحی، تولید و بومی سازی پارچه کیسه هوای خودرو در سال ۱۳۹۲ طی قراردادی که بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت ساپکو منعقد شد، آغاز و به تولید این محصول در مقیاس نیمه صنعتی منجر گردید. این پارچه همینطور بعد از آزمایش های لازم در خارج از کشور مورد تایید قرار گرفت.
کریمی با اشاره به اینکه در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، با وجود پیگیری های مکرر، شرکت های خودروساز داخلی حاضر به همکاری برای تولید انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، بیان نمود: در سال ۱۳۹۷ شرکت صنایع تولیدی کروز در تفاهم نامه ای آمادگی خویش را برای سرمایه گذاری در فرآیند تولید محصول و خرید آن اعلام نمود.
وی اضافه کرد: طبق این تفاهم نامه، تولید پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین آلات و فناوری های موجود در کشور شروع شد و تابحال پارچه مورد نیاز برای تجهیز بیشتر از ۳ هزار خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت قرار گرفته است.
قابلیت نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های این پارچه ها تصریح کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. بعد از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ های تعبیه شده روی کیسه بیرون برود.
وی افزود: خروج کنترل نشده گاز، سبب آسیب دیدن سرنشین می شود؛ ازاین رو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه سازی مرحله پوشش دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف شد و بدین سان نفوذپذیری پارچه در مقابل گازها به حد صفر کاهش پیدا کرد.
کریمی اضافه کرد: ایجاد پوشش بسیار نازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: درحال حاضر عمده خودرو های تولیدی در کشورهای پیشرفته، علاوه بر کیسه های هوای جلویی مجهز به کیسه های هوای جانبی، کیسه های هوای محافظ زانو، کیسه های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه های هوا برای سرنشینان عقب هستند. ازاین رو احتیاج به این محصول در آینده توسعه پیدا می کند و تولید اقتصادی محصول حمایت های مالی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهادهای مرتبط را می طلبد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب