تاکید مجدد پلیس برقصور محیط زیست درحادثه اتوبوس خبرنگاران
مستر کار: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بار دیگر بر قصور سازمان محیط زیست در ماجرای اتوبوس خبرنگاران تاکید کرد.
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه همایش فصلی روسا و فرماندهان پلیس راهور که در محل شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: امروز میزبان روسای پلیس راه و راهور ناجا در همایش فصلی بودیم و در آن گزارشی از عملکرد پلیس راهور و اقدامات انجام شده از طرف هر یک از این بخش ها ارائه و بر اولویت ها و محورهای برنامه های آتی این پلیس تاکید شد.
وی مدیریت ترافیک، استفاده از دانش و تکنولوژی روز و افزایش سرعت در ارائه خدمات به شهروندان را از اولویت های مهم پلیس راهور برشمرد و اظهار داشت: باید سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان را همیشه افزایش دهیم و باوجود اقدامات خوبی که تا حالا انجام شده باز هم در این راه حرکت نماییم.
تناسب میان ورود خودرو های جدید و خروج خودرو های فرسوده برقرار شود
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ترافیک در تهران و کلان شهرها اظهار داشت: زیرساخت های ترافیکی در تهران و دیگر کلان شهرها گنجایش این تعداد افزایش خودرو و وسیله نقلیه را ندارد. شما ببینید سالانه یک و نیم میلیون دستگاه خودرو به تعداد خودرو های کشور اضافه می شود و متأسفانه از آن طرف هیچ خروجی محسوسی وجود ندارد یا اگر هم هست خیلی کم است.
وی اشاره کرد: ما با برنامه وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو هیچ مخالفتی نداریم اما باید موضوع اسقاط خودرو های فرسوده نیز در برنامه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد و آنرا در اولویت قرار دهند تا از آن طریق یک تناسبی میان ورود خودرو های جدید و خروج خودرو های فرسوده برقرار شود.
ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها ناکارآمد است
رئیس پلیس راهور ناجا به موضوع کرونا و تغییر ساعات طرح ترافیک در پایتخت نیز اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به انتشار کرونا و تأکیداتی که درباب استفاده از ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شده بود و همین طور ترس شهروندان از استفاده از حمل و نقل عمومی، میزان استفاده از خودرو های شخصی افزایش پیدا کرد. متأسفانه هم اکنون ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرهای ما ناکارآمد است و به میزان کافی نیست.
طرح ترافیک نسخه نهایی حل ترافیک نیست
هادیانفر افزود: طرح ترافیک بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در موضوع ترافیک و کاهش آن تأثیر دارد و یک نسخه نهایی برای موضوع ترافیک نیست و در کنار آن باید تناسب ورود خودرو ها و اسقاط خودرو ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر موارد نیز مد نظر قرار بگیرد که این مساله نیازمند یک اقدام جمعی و همگانی است و سازمان های مسئول باید در این حوزه وظایف خودرا انجام دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا به تأثیر ساعات کاری در ترافیک نیز اشاره نمود و اظهار داشت: هنوز مدارس باز نشده و به تبع آن سرویس مدارس و والدینی که فرزندان خودرا به مدرسه می برند نیز وارد چرخه ترافیک نشده اند. در این شرایط وضعیت ترافیک این است. برای حل آن می توان زمان شروع و اختتام را تغییر داد و با توزیع ساعات شروع کاری ادارات این مسئله کاهش پیدا کند.
وی از تردد خودرو های تک سرنشین نیز انتقاد نمود و اظهار داشت: وقتی گفته می شود که باید همه ارکان دست به دست هم دهند تا موضوع ترافیک حل شود مربوط به همین موارد است. اگر ناوگان حمل و نقل عمومی قوی باشد مردم بجای استفاده از خودروی شخصی به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می آیند. بعنوان مثال ما در ترافیک صبحگاهی از هر ۱۰ دستگاه خوردوی سواری ۸ دستگاه خوردوی تک سرنشین است. مردم هم باید این موارد را رعایت نمایند.
وی افزود: در تهران و دیگر کلان شهرها روسای پلیس راهور متناسب با شرایط ترافیکی هر منطقه پیشنهاداتی را برای مدیریت و کاهش ترافیک به شورای ترافیک اعلام نموده اند.
وی به موضوع آلودگی هوا در فصل سرما نیز اشاره نمود و اظهار داشت: طرح ترافیک توسط شهرداری ها اجرا می شود. در ایام پایانی پاییز و در روزهای سرمای هوا ما حتما شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود و اجرای طرح ترافیک و این که تنها ۱۰۵ هزار خودرو بتوانند وارد یک محدوده مرکزی شهر بعنوان آلوده ترین نقاط، بشوند؛ چونکه در مرکز شهرها آلودگی هوا بیشتر است. البته همانطور که گفتم ناوگان فرسوده خودرویی و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا به پرسشی درباره سهم دیگر ارکان یعنی راه و خودرو در وقوع تصادفات نیز پاسخ داد و اظهار داشت: ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۲۶۰ نقطه از آن طی سالهای گذشته از طرف وزارت راه ایمن سازی شده است.
۴۴ درصد تصادفات فوتی در نقاط ناامن رخ داده
هادیانفر اضافه کرد: ۴۴ درصد فوتی های ما در تصادفات رانندگی در همین امسال در نقاط حادثه ساز بوده که این نشان داده است باید اراده ای جدی برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در جاده ها صورت گیرد و ما در زمینه خودرو نیز بر این مساله تاکید داریم و با اصرار و پافشاری پلیس بود که تولید پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف گردید. البته که بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی عامل انسانی بیشترین سهم را در وقوع حوادث دارد اما ما طبق قانون سهم تمامی دستگاهها را در حوادث مشخص می نماییم.
تأکید باردیگر بر قصور محیط زیست در حادثه اتوبوس خبرنگاران
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رأی نهایی پلیس در ماجرای حادثه رخ داده برای اتوبوس خبرنگاران که منجر به مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از خبرنگاران ایسنا و ایرنا شده بود، اظهار داشت: ما در همین ماجرای اتوبوس خبرنگاران نیز سهم تمام دستگاهها را مشخص کردیم و گزارش نهایی آنرا به دستگاه قضایی ارسال کردیم. بر طبق بررسی هایی که در شورای ترافیک انجام شد تخلف راننده در وقوع این تصادف محرز شد اما دیگر بخش ها نیز سهم داشتند همچون نقص فنی اتوبوس و قصور سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان میزبان در تامین وسیله مناسب برای این ماموریت بود که ما سهم هر کدام را مشخص کرده و به دادسرا تحویل دادیم.
هادیانفر در آخر درباره سختگیری های پلیس و اعمال قانونی نیز اظهار داشت: آنچه که پلیس انجام می دهد اقدامی است برای حفظ جان شهروندان و رانندگان و اقداماتی نظیر جریمه و... نیز در همین راستا انجام می شود. ما امیدواریم که شهروندان عزیز نیز همکاری لازم را با پلیس داشته باشند و قوانین و مقررات را رعایت نمایند.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب