عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد
در حادثه بهبهان چرا ایربگ ها باز نشد؟
عضو هیئت نمایندگان اتاق تجاری تهران می گوید در حادثه بهبهان و چرایی عمل نکردن ایربگ ها باید عوامل مختلفی بررسی شده و نتیجه بعد از بررسی های کارشناسی اعلام گردد.
محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: این که ما به شکل کلی و بدون انجام بررسی های دقیق، در یک حادثه اعلام نماییم که تقصیر با فلان دستگاه یا شرکت یا نهاد است، اساسا از واقعیت به دور است. در تصادفی مشابه با حادثه بهبهان باید به شکل دقیق مشخص شود که این حادثه چرا رخ داده و دلیل افزایش تلفات و هزینه های جانبی چه بوده است؟ بدین جهت بنظر می رسد تصمیم گیران و کارشناسان برای ارائه یک صحبت دقیق باید در انتظار مشخص شدن نتایج کار باشند.
وی با اعلان اینکه هر شرکت، نهاد یا فردی که مسئول این حادثه شناسایی شد، باید تبعات آنرا بپذیرد، بیان کرد: این که خودرو های حاضر در تصادف چه بوده اند، چند سال از عمر آنها می گذشته، شرایط فنی و ایمنی آنها چگونه بوده است و پروسه تولید آنها چطور طی شده، مسائلی است که باید به شکل دقیق به آنها پرداخت.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا باز نشدن ایربگ خودرو ها عامل تشدید تبعات این تصادف بوده، توضیح داد: در بحث درباره ایربگ ما باید سه محور مقدماتی را مدنظر قرار دهیم. نخست آنکه باید مشخص شود، اساسا چه تعداد از خودرو های حاضر در صحنه تصادف به ایربگ مجهز بوده اند و چه تعداد ایربگ نداشته اند. موضوع دوم این است که نوع تصادف چگونه بوده؟ ایربگ به این شکل تعریف می شود که اگر تصادفی از جلو رخ داد باز شود و گاهی به ضرباتی از عقب وارد می شود حساس نیست و این فن آوری است که در خودرو های جدید به آنها توجه می شود. موضوع سوم نیز این است که با توجه به این که باز شدن ایربگ برای صاحبان خودرو هزینه هایی دارد، برخی افراد به شکل عمدی میزان حساسیت آنرا پایین می آورند و همین موضوع موجب می شود در حوادث این چنینی ایربگ کار نکند.
نجفی منش افزود: با در کنار هم قرار دادن تمام این مقدمات باید بررسی صحنه تصادف به شکل دقیق نهایی شود و اگر مشخص شد هر بخشی در این حادثه مقصر بوده اساسا باید تبعات کامل آنرا بپذیرد. بحث درباره مقصر بودن خودروسازان و قطعات کار رفته در محصولات آنها نیز منوط به تکمیل بررسی ها و مشخص شدن نظرات کارشناسی خواهد بود.
وی درباره مبدا تولید ایربگ های به کار رفته در خودرو های ایرانی نیز اظهار داشت: ایربگ ها در ایران به سه شکل تامین می شود. برخی بطور کامل وارداتی هستند و محصول کامل به کشور می رسد و خودروسازان تنها آنرا بر روی خودرو سوار می کنند. یک مدل مواد اولیه از خارج تامین می شود و در داخل از طرف شرکت های داخلی مونتاژ شده و از این طریق در اختیار خودروسازان قرار می گیرد و در نهایت شرکت هایی نیز در ایران هستند که ایربگ را بطور کامل تولید می کنند که این نوع نیز در بعضی خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بحث درباره تصادف بیش از آنکه مبدا تولید ایربگ اهمیت داشته باشد، باید بحث درباره چرایی این حادثه، میزان مجهز بودن خودرو ها به ایربگ ها و چرایی باز نشدن آنها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب