معاون توسعه ناوگان شركت كشتیرانی:
یک شرکت کشتی سازی داخلی به شستا واگذار شد
به گزارش مستر کار معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کشتی سازی اروندان به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) واگذار شده است.
به گزارش مستر کار به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عبدالرضا محبی با اعلان اینکه تامین حداکثری مایحتاج ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه اخیر با جدیت در دستور کار بوده است اشاره کرد: هم اکنون از تامین نیروی انسانی گرفته تا انجام تعمیرات ادواری و سفری، بیمه، کلاس و سوخت کشتی بعضاً تا صد در صد از داخل کشور تامین می شود. وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تکیه بر توانمندی های داخل کشور اعلام نمود و اضافه کرد: اکنون بیش از ۸۳ درصد از نیازهای ناوگان از داخل کشور درحال تامین است که در نوع خود در صنعت کشتیرانی جهان بی نظیر است. وی ادامه داد: قسمتی از ۱۷ درصد باقیمانده نیز مربوط به کشتی هایی از ناوگان است که به بنادر داخلی تردد نمی نمایند. محبی افزود: ماهیت صنعت کشتیرانی بین المللی است به همین علت عمده نیازهای شرکتها در عرصه بین المللی تامین می شود، اما گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باتوجه به نقش و وظایف ملی دارد، تامین مایحتاج ناوگان را تا حداکثر امکان در داخل کشور انجام می دهد. وی با اعلان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ این راهبرد ۳۳۰ میلیون دلار ارز وارد چرخه اقتصاد کشور و از خروج آن از کشور جلوگیری کرده است اشاره کرد: حساسیت برای هزینه کرد چنین رقمی در داخل کشور در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست چونکه هدف این شرکت در کنار خنثی سازی اثر تحریم ها کمک به خودکفایی اقتصادی کشور و اشتغالزایی است. معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که بیش از ۹۸ درصد از پرسنل این شرکت حمل و نقل بین المللی، ایرانی هستند، اضافه کرد: در ضمن سال ۱۴۰۱ تعداد بیشتری از جوانان عزیز به ناوگان خواهند پیوست که اکنون درحال درنوردیدن مراحل آموزشی خود در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند. وی در ارتباط با نوسازی ناوگان با بهره بردن از توان داخلی نیز اظهار داشت: آخرین کشتی از سه فروند شناوری که قرارداد ساخت آنها در سال ۲۰۰۰ میلادی با شرکت ایزوایکو منعقد شده بود در سال ۱۳۹۷ به ناوگان ملحق شده است و پس از این الحاق بلافاصله پروسه قرارداد ساخت شناورهای جدید با این شرکت ایرانی شروع شد که بخشی نهایی و بخش دیگر در سه ماه نخست سال جاری نهایی خواهند شد. محبی با اشاره به این که در زمینه دریای خزر، شرکت کشتیرانی دریای خزر از شرکت های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تُنی جنرال کارگو را به طرف ایرانی خود سفارش داده است، افزود: مراحل انعقاد قرارداد ساخت دو فروند شناور "کانتینری و رو-رو" برای کشتیرانی دریایی خزر نیز با تشکیل کارگروه مشترک با تولید کننده داخلی درحال پیموده شدن است. این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود به الحاق شرکت کشتی سازی اروندان مطابق توافقات انجام شده با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به این گروه پرداخت و در این رابطه اشاره کرد: مقرر شده است که قسمتی از نیازهای ناوگان در حد شناورهای کوچک در این کشتی سازی تولید شود. بگفته محبی یکی دیگر از اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در امتداد تکیه بر توان داخلی، تولید و تامین حداکثری کانتینرهای مورد نیاز ناوگان بوسیله تولید کننده های داخلی است. وی در این زمینه اظهار داشت: چه در بحث جایگزینی کانتینرهای فرسوده و چه برای افزایش ظرفیت، مستمراً نیازمند کانتینرهای جدید هستیم که خوشبختانه به زودی ۵۰۰ دستگاه کانتینر را از شرکت ماموت دریافت خواهیم کرد و نیز به همت بخش بیشتری از شرکت های مختلف داخلی نیازهای ناوگان به کانتینر توسط ظرفیت های داخلی مرتفع خواهد شد. معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارتباط این شرکت با شرکت های دانش بنیان داخلی نیز پرداخت و اشاره کرد: ۲۳ ارگان شامل دانشگاه های کشور و مؤسسات دانش بنیان درحال همکاری با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند که عمده این همکاری ها در زمینه تحقیقاتی، تولید رنگ های ضد خزه، مواد شیمیایی، نرم افزارها و… است. وی افزود: در ضمن همکاری با دانشگاه صنعتی شریف، مرکز علمی و فنّاوری ریاست جمهوری و ستاد نانو مطالبی مانند تولید رنگ های ضد خزه، مسائل مربوط به آب توازن کشتی ها و تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور در دست اقدام هستند که تعدادی از این فعالیت ها عملیاتی شده اند و برخی نیز مراحل مطالعاتی خودرا می گذرانند. محبی یکی دیگر از مهم ترین اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تامین حداکثری سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان از داخل کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: از آن جهت که عمده هزینه های جاری ناوگان را سوخت تشکیل می دهد خوشحال هستیم که تا ۹۱ درصد از آن از داخل تامین می شود. وی در بخش پایانی اظهارات خود به چشم انداز سال ۱۴۰۱ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره و اشاره کرد: برمبنای سند استراتژیک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی سال جاری تامین سوخت ناوگان تا ۱۰۰ درصد از داخل صورت خواهد گرفت همین طور در زمینه تعمیرات ادواری کشتی ها که اکنون تا ۷۰ درصد تعداد آن در داخل انجام می شود سهم بیشتری به داخل کشور اختصاص خواه یافت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب