مراکز تجاری، در دست برندهای غیرقانونی پوشاک
به گزارش مستر کار، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اینکه در مراکز تجاری برندهای محرز کاملا مشخص است و هیچ برخوردی با آنها نمی گردد، اظهار داشت: این ظلم به برندهای داخلی است که قبلا حتی آنها را به مراکز تجاری راه نمی دادند و هم اکنون هم نقاط اصلی با قیمت کمتر و تبلیغات بهتر در دست خارجی هاست.
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، مجید افتخاری در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح های مقابله با قاچاق در حوزه پوشاک از سال ۱۳۹۸ متوقف شده، اظهار نمود: وزارت صمت می گوید پوشاک اولویت پنجم این وزارت خانه است. از سوی دیگر در کشور قاچاقچی حاشیه امن دارد؛ مثلاً در کلی مناسبت ها و تعطیلی ها طرح های برخورد با قاچاق متوقف می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح مقابله با قاچاق مدام با کلیدواژه شناسه کالا بین وزارت صمت و ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز پاسکاری می شود، خاطرنشان کرد: خود مسؤلان هم معتقدند با شناسه کالا به تنهایی نمی توانند کالای قاچاق را تشخیص دهند و باید صندوق مکانیزه هم راه اندازی شود که چند سال طول می کشد و تولید و اشتغال در این چند سال از بین می رود. در اصل شناسه کالا تبدیل به کلید واژه مسئولیت گریزی شده است و در این میان هر روز سطح عرضه برای بخش خصوصی کوچک تر می شود.
به قول وی در همین شرایط ستاد مقابله با قاچاق پوشاک و ارز آمارهای عجیب عرضه می کند؛ برای مثال در شرایطی که تولیدکنندگان معتقدند قاچاق هر روز بیشتر می شود، ستاد می گوید کاسته شده و از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. طبق اعلام وزارت صمت به ازای هر ۵۰۰۰ دلار یک اشتغال ایجاد می شود. پس یعنی در این زمان با کاهش دو میلیارد دلاری قاچاق و بازاری که در اختیار تولید داخل قرار گفته، باید ۴۰۰ هزار شغل در این صنعت بوجود آمده باشد که نشده است.
این مقام صنفی افزود: حجم بازار صنعت پوشاک ایران ۸ میلیارد دلاراست. با توجه یه این که طبق اعلام وزارت صمت، به ازای هر ۵۰۰۰ دلار یک شغل ایجاد می شود، هم اکنون باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در این صنعت وجود داشته باشد.
خیلی از پرونده های قاچاق تبرئه می شوند
افتخاری با اشاره به اینکه بارها اعلام کردیم شکاف عرضه و تقاضا روش علمی برای محاسبه قاچاق نیست، اظهار نمود: ستاد طی سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ کنار تولید بود، اما امروز در زاویه دیگری قرار گرفته است. همینطور با آمارزدگی مواجه هستیم؛ چونکه آمارهایی از برخورد با کالای قاچاق اعلام می شود، اما پیگیری ها نشان داده است که بسیاری از این پرونده ها تبرئه می شوند. شب عید در شهر قدس ۲۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از یک شخص کشف شد، اما حتی یک روز درگاه فروش اینترنتی او بسته نشده است.
همه برندهای خارجی قاچاق است
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تکیه بر این که هم اکنون اغلب برندهای خارجی غیرقانونی هستند، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ واردات پوشاک ممنوع شده و از سال ۱۳۹۹ هم مجوز فعالیت شرکتهای خارجی در ایران تمام شده است. اما همچنان با این برندها که قاچاق محرز هستند، برخورد نمی گردد. دلیلی که می آورند اینست که در داخل تولید می شود، اما نتیجه مکاتبات نشان داده است این شرکتهای خارجی در ایران نمایندگی ندارند.
وی ادامه داد: سال قبل ستاد در نامه ای فهرست برندهای غیرقانونی را اعلام و تصریح کرد تابلوهای برندهای خارجی باید جمع شود، وگرنه تا آخر تیرماه کالاهای آنها جمع می شود. هم اکنون یک سال قبل اما در پاسخ مطالبه تولیدکنندگان می گویند مسئول نیستند و وزارت ارشاد مسئول است. وزارت ارشاد هم می گوید باید از شهرداری مجوز بگیرد. ازاین رو هیچ کس این مسئولیت را قبول نمی کند.
افتخاری با اشاره به اینکه در مراکز تجاری برندهای محرز کاملا مشخص است و هیچ برخوردی با آنها نمی گردد، اظهار داشت: در حوزه مراکز تجاری به سادگی می شد قاچاق را جمع کرد. این ظلم به برندهای داخلی است که قبلا حتی آن هارا به مراکز تجاری راه نمی دادند و هم اکنون هم نقاط اصلی با قیمت کمتر و تبلیغات بهتر در دست خارجی هاست.
روش های نوین قاچاق
افتخاری با اشاره به اینکه قاچاق قبلا کانتینری و ته لنجی بود، اما هر سال روش های جدید و نوین قاچاق اجرا می شود، اظهار داشت: برای مثال سال قبل فروش کیلویی از بنگلادش رواج پیدا کرد که استاندارد این محصولات هم معلوم نیست و گزارش هایی از استفاده از الیاف پلاستیکی نامرغوب داشتیم. سال جاری ترکیه بخاطر شرایط ارزی که دارد، کمر تولید داخل را شکسته است. الآن با استفاده از فروش در درگاه های آنلاین، قاچاق از ترکیه سه روزه تحویل داده می شود و معلوم نیست چه کسی مسئول است. در این میان حجم پوشاک چین بخاطر شرایط کرونا و سخت بودن سفر، کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه وقتی ایران نمی تواند برندهای ترک را در ایران قانونمند کند، چطور در بازار منطقه با آنها رقابت نماییم، خاطرنشان کرد: پنج سال از آخرین روز ورود قانونی پوشاک به کشور گذشته، اما هنوز می گویند کالا در ارتباط با زمان پیش از ممنوعیت است. البته تولیدکنندگان مشکلی با واردات قانونی ندارند، چونکه در زمان واردات قانونی هم ۹۸ تا ۹۹ درصد واردات، قاچاق بود.
اما به قول عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مشکل اصلی هم اکنون اینست که همه فشارها همچون افزایش هزینه ها، حقوق گمرکی، مالیات، دستمزد و غیره به تولیدکننده وارد می شود، اما در سطح عرضه هم شفافیت نیست که نهایت کم لطفی است.
نگرانیم ترکیه از کشور سوم هم پوشاک وارد کند
افتخاری در ادامه ضمن اشاره به توافق نامه با اوراسیا که بر مبنای آن واردات و صادرات پوشاک هم از اوراسیا آزاد می شود، اظهار داشت: نگرانی تولیدکنندگان اینست که ترکیه با همه این کشورها قرارداد با تعرفه صفر دارد و می تواند کالا را از کشور سوم هم وارد ایران کند. هم اکنون پوشاک ترک، تولیدکنندگان را گرفتار مشکل کرده و مسؤلان هم کلا انکار می کنند.
وی با اشاره به اینکه وزارت صمت تیرماه گفته بود در سطح عرضه با پوشاک قاچاق برخورد می کند، خاطرنشان کرد: اما بعدا این وزارت خانه اظهار داشت که نهادهای دیگر جلوی برخورد در سطح عرضه را گرفتند. از سوی دیگر دولت هیچ برنامه ای برای صنعت پوشاک ندارد. البته طرح صمت برای برخورد قاچاق بد نیست، اما در ابلاغ و اجرا مشکل دارد. مثلاً تبصره چهار ماده ۱۸ که بر مبنای آن هر کالای بدون شناسه، قاچاق است، نه ابلاغ گردیده و نه اجرا. اما به صورت کلی از طرح شناسه حمایت می نماییم.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب