مسترکار - دنیای خودرو
یك مقام مسئول:

امکان ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی برقرار شد

امکان ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی برقرار شد به گزارش مستر کار، یک مقام مسئول اظهار داشت: مردم با رفتن به سامانه جامع گارانتی می توانند علاوه بر استعلام برخط اصالت گارانتی کالاهایی نظیر لوازم خانگی و تلفن همراه، شکایات خویش را ثبت کنند.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر سامانه جامع گارانتی، همچون راهکارهای وزارت صمت برای پایان دادن به بساط گارانتی های تقلبی و کلاهبرداری مختلف در این حوزه است. در این سامانه که شرکتهای تولیدکننده و یا واردکننده موظف به ثبت اطلاعات گارانتی کالاهای مختلف هستند، مصرف کننده می تواند نسبت به اصالت گارانتی کالایی که قصد خرید آنرا دارد، اطمینان حاصل کند.
بر اساس اظهارات مقامات وزارت صمت، این سامانه هم اکنون صرفا در حوزه کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یعنی «لوازم خانگی»، «تلفن همراه و تبلت»، «اقلام دیجیتال» و «برخی از قطعات یدکی خودرو» درحال فعالیت است اما مقرر است در آینده فعالیت این سامانه به سایر کالاها نظیر خودرو هم تسری پیدا کند.
راه اندازی سامانه جامع گارانتی علاوه بر احراز اصالت گارانتی کالا توسط مشتری، مزیت های دیگری هم به دنبال دارد، به صورت نمونه با برقراری ارتباط سیستمی میان سامانه جامع گارانتی و سامانه بازرسی، اخیراً امکان ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی هم بوجود آمده است؛ ازاین رو اگر مشتری از گارانتی کننده و یا نصاب کالای خریداری شده رضایت نداشته باشد، می تواند شکایت خویش را در این سامانه ثبت کند.
گفتنی است پس از ثبت شکایت مصرف کننده، مبحث از راه سامانه جامع گارانتی برای شرکت گارانتی کننده ارسال شده و بر همین مبنا مدت زمان کوتاه چند روزه به شرکت مهلت داده می شود تا رضایت مشتری را جلب کند؛ بعد از اتمام زمان مورد نظر، اگر مشتری همچنان ناراضی باشد، این شکایت از راه سامانه گارانتی مستقیماً به سامانه بازرسی ارسال شده تا در آن محل پرونده تشکیل گردد.
هنگام رفتن به فروشگاه، گارانتی را چک کنید
حمید محله ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه قبل از شروع به کار سامانه جامع گارانتی هم مردم می توانستند برای شکایت از اصالت گارانتی به وزارت صمت رجوع کنند، اظهار داشت: از آغاز سال جاری، سامانه ای به آدرس https: irangs.ir در اختیار مردم قرار داردکه افراد می توانند با استفاده از آن و انجام استعلام، نسبت به اصالت گارانتی کالاهایی که قصد خرید آنرا دارند، اطمینان حاصل کنند.
وی ضمن اشاره به این که استعلام گارانتی کلیه کالاهایی که دارای شناسه رهگیری هستند، در سامانه جامع گارانتی امکان پذیر است، تصریح کرد: خریداران لوازم خانگی می توانند هنگام رفتن به فروشگاه از فروشنده، گارانتی معتبر درخواست کرده و سپس جواب استعلام آنرا از سامانه گارانتی دریافت کنند و نسبت به آن اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با اشاره به اینکه مردم از طرق مختلفی می توانند هنگام خرید خود از استعلام گارانتی محصول مطمئن شوند، اظهار داشت: از سه طریق «درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir»، «اپلیکیشن سامانه جامع تجارت» و «شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴*» این توانایی در دسترس مشتریان خواهد بود.
امکان ثبت و پیگیری شکایات در سامانه جامع گارانتی
وی با اشاره به اینکه مردم در این سامانه قادر خواهند بود تا با ثبت اطلاعات در ارتباط با کالاهای خریداری شده، یک کارتابل اختصاصی برای خود ایجاد کنند، اظهار داشت: در این سامانه علاوه بر این که مشخص خواهد شد که کالاهای خریداری شده، دارای گارانتی معتبر است یا خیر؛ معلوم می شود که گارانتی هر کالا از چه زمانی شروع شده و در چه تاریخی به پایان خواهد رسید.
محله ای ضمن اشاره به این که در سامانه جامع گارانتی امکان پیگیری شکایات و همینطور اسامی گارانتی های تقلبی ذکر شده است، اظهار داشت: سامانه گارانتی یکی از زیرمجموعه های سامانه جامع تجارت به حساب می آید که به امور خدمات بعد از فروش اختصاص داده شده است.
گارانتی کدام کالاها در سامانه قابل استعلام است؟
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با اشاره به اینکه الان «لوازم خانگی»، «اقلام دیجیتال» و «موبایل» سه گروه کالایی اصلی هستند که به صورت کامل قابلیت استعلام گارانتی در این سامانه را دارند، تصریح کرد: بزودی کالاهای دیگر نظیر خودرو، باتری و کمک فنر هم وارد این سامانه خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: حتما هم وطنان در هنگام خرید، کدرهگیری کالاهای مذکور را از فروشنده کالا دریافت کرده و سپس فوراً نسبت به استعلام گارانتی کالا از راه سامانه جامع گارانتی اقدام نمایند.
محله ای با اشاره به اینکه لزوم ورود کالاهای بادوام و سرمایه ای به سامانه جامع گارانتی، اظهار داشت: از این پس، گارانتی غیرواقعی و تقلبی در این سامانه قابل شناسایی خواهد بود و مردم می توانند هرگونه گارانتی تقلبی را هم در این سامانه گزارش دهند.
۲ نوع خدمات بعد از فروش قابل نظارت
وی با اشاره به اینکه خدمات بعد از فروش به ۲ شکل قابل عرضه به مصرف کنندگان است، اظهار داشت: یک دوره مخصوص ضمانت مجانی کالا است و یک دوره هم بعد از ضمانت مجانی است که مخصوص عرضه خدمات پولی و تعمیرات غیررایگان است.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت ضمن اشاره به این که هر دو نوع خدمات بعد از فروش باید از سمت واردکننده یا تولیدکننده داخلی به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود، اظهار داشت: هر قطعه ای و لوازم جانبی که جنس دارای گارانتی نیاز داشته باشد، حتما باید توسط این دو نهاد مذکور یعنی تولیدکننده یا واردکننده به مردم عرضه شود.
محله ای ضمن اشاره به این که مشتریان هنگام خرید کالا می توانند با عرضه کد ملی خود به فروشنده، کالای گارانتی شده معتبری را دریافت نمایند، اظهار داشت: این کار سبب آن خواهد شد که وضعیت گارانتی در کشور منسجم تر شود؛ ولی حتی اگر کد ملی هم داده نشود هیچ ایرادی به گارانتی معتبر وارد نخواهد شد.
«گوگل» و «۱۱۸» به طور عمده مراکز غیر مجاز گارانتی را معرفی می کنند
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت ضمن اشاره به این که سامانه جامع گارانتی هرگونه مغایرت بابت اصالت کالای خریداری شده را به اطلاع مصرف کننده می رساند، تصریح کرد: از هم وطنان خواهش می شود در صورتی که نتیجه استعلام انجام شده از سامانه، منفی بود و با پیام هایی نظیر "گارانتی این محصول معتبر نیست یا منقضی شده است"؛ مواجه گشتند، حتما از خرید کالاهای مدنظر پرهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه عمده کالاهای بدون گارانتی، تقلبی یا قاچاق هستند، اظهار داشت: مردم آگاه باشند که گارانتی کالا، روی قیمت بسیار مؤثر است و حتما هنگام رجوع برای خرید به این مورد دقت کنند.
محله ای با اشاره این که متأسفانه هنگام جست وجوی مراکز نصب و خدمات بعد از فروش چه از راه گوگل و چه از راه تلفن ۱۱۸ در وهله اول مراکزی معرفی می شود که به طور عمده جعلی و غیرقابل اطمینان هستند، بیان نمود: درحال مکاتبه با نهادهای ذی ربط هستیم که تا حد ممکن موارد غیر مجاز گارانتی را به مردم معرفی نکنند.
وی در آخر اظهار داشت: حتما شرکت هایی که ضمانت یک کالا را برعهده گرفته اند، باید در هر زمانی به عرضه خدمات به مشتریان بپردازند و هیچ دلیلی در خصوص کمبود قطعه و یا نبود تعمیرات از آنان پذیرفته نیست.


منبع:

1401/09/05
19:48:19
478
5.0 از 5
تگهای خبر: اپلیكیشن , باتری , تور , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو