وزارت صمت گزارش داد؛
۵ دلیل گرانی خودرو
به گزارش مستر کار، وزارت صمت در گزارشی ضمن برشمردن ۵ دلیلِ گرانی خودرو طی سال های اخیر، اعلام نمود که با تدابیر همه جانبه وزارت خانه همچون تسهیل واردات خودرو بزودی شاهد کاهش قیمت های کاذب در بازار خواهیم بود.
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به واکاوی دلایل نابسامان شدن بازار خودرو طی سال های اخیر پرداخت و اعلام نمود: معضل بازار خودروی کشور از سال ۹۷ تابحال وجود داشته است و علل ذیل سبب ایجاد تلاطم در بازار خودرو در چند سال گذشته بوده است.
۱- کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال ۹۷ به میزان نصف سال ۱۳۹۶ و عدم اهتمام دولت گذشته برای رفع مشکلات این صنعت، در حالیکه دولت سیزدهم در یک سال گذشته عرضه و تولید خودرو را بشدت افزایش داد.
۲- تولید خودرو های ناقص و دپوی آن در پارکینگ خودروسازان که به جهت نقص و کامل نبودن امکان عرضه به بازار را نداشتند.
۳- تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای. در شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.
۴- هجوم دلالان به این بازار به جهت قیمت گذاری دستوری در محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجادشده در بازار و رونق سوداگری.
۵- عدم وجود اهرم های لازم برای دریافت مالیات بر درآمدهای اتفاقی و سودهای بادآورده ناشی از سوداگری (به علت عدم تصویب آن در مجلس).
عوامل فوق الذکر سبب شدند که مساله خودرو از سال ۹۷ تا آخر سال گذشته به گره کوری تبدیل گردد. از پایان سال قبل با اجرای برنامه های تحولی وزارت صمت تابحال تحویل خودرو امسال بیشتر از ۵۰ درصد رشد داشت و عملاً جریان تولید امسال تابحال تثبیت شد.
از سوی دیگر از شهریور سالجاری عملاً تولید خودرو های ناقص متوقف گردید و خودرو های دپو شده در پارکینگ ها هم به صفر رسید.
بنابراین یکی از عوامل و یک عارضه مزمن که بیشتر از چهار سال بازار خودروی کشور را متلاطم می کرد؛ کاملاً درمان شد اما مساله بازار خودروی کشور جنبه های دیگری هم دارد.
در پی افزایش تولید و سپس با اجرای طرح موفق فروش از راه سامانه یکپارچه خودرو؛ محصولات یکی از خودروسازان پس از چهار سال از قرعه کشی خارج شد و عملاً دیگری نیازی به ادامه طرح نبود چون تنها عرضه یک خودروساز در قرعه کشی مانده بود و تابحال نیمی از ظرفیت تولید محصولات خودروسازان از فرایند قرعه کشی خارج و در بورس کالا عرضه می شود.
در چند ماه گذشته، طرح عرضه خودرو در بورس کالا به آزمون گذاشته شد و بعنوان یکی از شیوه های قیمت گذاری و عرضه خودرو به بازار مورد پذیرش قرار گرفت، با بیان شرایط عرضه توسط وزارت صمت که لازم الاجرا بود تا در کنار افزایش تولید خودروسازان و تنظیم گری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالای ایران، پاسخگوی بخشی از تقاضای مصرف کنندگان واقعی باشد.
شروط عرضه خودرو در بورس کالا
عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا در جهت تنظیم بازار با رعایت این شرایط باید صورت پذیرد:
۱- حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲ هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکتهای خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است.
۲- شرکتهای خودروساز موظف اند لیست خریداران محصولات طی ۴۸ ماه گذشته را قبل از هر عرضه به بورس کالا اعلام نمایند تا تمامی افراد لیست تجمیع شده مذکور و همینطور خریداران دوره های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آنها نزد سازمان بورس موجود است) از شمول خرید در هر عرضه جدید بیرون بروند.
۳- خودروسازان موظف اند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیر طرح جوانی جمعیت، اسقاط خودرو و …) را متناظر با عرضه ها در بورس کالا انجام دهند.
۴- خودروسازان موظف اند برنامه ریزی لازم در مورد عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطا شده بگونه ای انجام دهند که خدشه ای در تعهدات پیشین ایشان به وجود نیامده و یا تعهدات معوق جدید ایجاد نشود.
۵- هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز دریافت شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو شامل گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالا با عنایت به آن که بر تعهدات آتی هر خودروساز تاثیر می گذارد، مستلزم دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
در این راستا، با عنایت به عدم رعایت بند اول این بخشنامه در عرضه یک محصول گروه بهمن در روز دوشنبه ۲۱ آذر، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، خواهان ابطال معاملات این روز و رعایت تمامی شرایط بخشنامه ابلاغی به خودروسازان شد.
همچنین به دنبال عدم رعایت شرایط رقابت و میانگین قیمت یک محصول دیگر گروه بهمن در روز چهارشنبه ۲۳ آذر، کمیته معاملات شرکت بورس کالای ایران، معاملات این روز را تأیید نکرد.
لذا نهادهای حاکمیتی ناظر و تنظیم گر بازار کالای فیزیکی خودرو با رصد دقیق و بررسی نحوه عرضه خودرو در بورس کالا، از تمامی امکانات و اختیارات خود برای مقابله با شکل گیری تقاضای کاذب در دوگانه «قیمت بورسی قیمت بازار» و افزایش قیمتها استفاده می نمایند تا از بروز رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری بعد از عرضه خودرو در بورس کالا جلوگیری شود.
رشد ۱۷ درصدی نرخ دلار منجر به رشد ۹ درصدی قیمت خودرو شد
از سوی دیگر، با بررسی روند تغییرات قیمت خودرو و ارز در شش ماه اخیر، همبستگی افزایش قیمت خودرو در بازار به واسطه افزایش قیمت ارز قابل مشاهده می باشد.
همچنین روند تغییرات دلار و دو خودروی نمونه ایران خودرو و سایپا در شش ماهه اخیر نسبت به قیمت آن در تیر سالجاری، بیانگر رشد ۱۷ درصدی دلار در ماه آذر نسبت به ماه تیر بوده، که به تبع آن، قیمت خودرو نهایتا ۹ درصد رشد داشته است. ازاین رو پیشبینی می شود با تدابیر همه جانبه وزارت صمت همچون تسهیل واردات خودرو بزودی شاهد کاهش قیمت های کاذب در بازار باشیم.
منبع: mastercar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب