مسترکار - دنیای خودرو
رئیس انجمن صنعت پخش ایران با اشاره به ایجاد وزارت بازرگانی:

همه بخش های نظام توزیع کالا باید در یک وزارتخانه متمرکز شود

همه بخش های نظام توزیع کالا باید در یک وزارتخانه متمرکز شود مستر کار: مستر کار: رییس انجمن صنعت پخش ایران با اعلان اینکه نظام توزیع متولیان گوناگون دارد، اما همه بخش های نظام توزیع باید در یک نهاد یا وزارتخانه متمرکز شود، نبود قانون جامع نظام توزیع، وجود قوانین موازی و گوناگون در نظام توزیع به سبب حضور متولیان متعدد، نبود متولی ثابت در صنعت پخش و کمبود سرمایه گذاری را همچون چالش های این صنعت برشمرد.


سهراب کارگر در گفتگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر این صنعت نیز اظهار داشت: اگر وزارت بازرگانی بخواهد تنها نقش فعلی که در وزارت صمت دارد را داشته باشد، تاثیر خاصی بر صنعت پخش نخواهد داشت. اما در کل دنیا نظام توزیع در یک نهاد و وزارت خانه متمرکز است. هم اکنون توزیع دارو، محصولات کشاورزی، سیمان، نوشت افزار و غیره هر کدام به یک وزارت خانه مرتبط می باشد. اما اگر وزارت خانه جدید بتواند تمام ساختار توزیع را زیرمجموعه خود ببرد، موفق خواهد شد.
وی ادامه داد: منظور از بدون متولی بودن صنعت پخش، فقط بخش کالاهای تند مصرف نیست، بلکه کل بدنه توزیع گرفتار این مشکل است. چون که در هر فعالیت اقتصادی چه کالاهای پرمصرف کم دوام و چه کالاهای پردوام به ساختار توزیع نیاز دارد که هم اکنون متولیان گوناگون دارد. اما همه بخش های نظام توزیع باید در یک وزارت خانه متمرکز شود، چون که هزینه های ساختار توزیع هزینه های سرمایه سنگین، شامل انبار، ناوگان و امکانات توزیع است و شقه شدن نظام توزیع در ایران مانع از ایجاد سینرجی شده است.
به قول رییس انجمن صنعت پخش در دنیا برای یک شرکت توزیع بزرگ نوع محصول مهم نیست و هر نوع کالاهایی که امکان آنرا داشته باشه توزیع می نماید. این وضعیت موجب می شود هزینه های سرمایه ای شرکت کاهش پیدا کند، سینرجی و بهره وری بالا رود و خیلی از مشکلات ایران مثل حجم زیاد تردد که موجب آلودگی می شود کاهش پیدا کند. یعنی به جای این که در یک سوپرمارکت ۲۰ شرکت پخش مختلف ماشین های مختلف خویش را از ساعت هشت بامداد تا دوازده شب ارائه کنند، در کشورهای نوین شاید چند ماشین بیشتر این کار را انجام ندهد.
کارگر در ادامه در رابطه با چالش های صنعت پخش اظهار داشت: نبود قانون جامع نظام توزیع، وجود قوانین موازی و گوناگون در نظام توزیع به علت حضور متولیان متعدد، نبود متولی ثابت در صنعت پخش، کمبود سرمایه گذاری در صنعت پخش که موجب کند شدن ایجاد تکنولوژی و تغییرات بنیادی در این صنعت شده است و همینطور دخالت ها و قوانین دستوری همچون مهم ترین چالش های صنعت پخش است. برای مثال بحث قیمت گذاری درب کارخانه در سال ۱۴۰۰ مشکلات و معضلات عدیده ای برای این صنعت ایجاد کرد.
او همینطور با اشاره به اینکه دولت باید از تصدی گری دست بردارد و به نظارت بپردازد، اظهار داشت: دولت می تواند به جای ایجاد نهادهای عریض و طویل کارهای اجرایی را به انجمن ها و نهادهای تخصصی بسپارد. عرضه و تقاضای منطقی معمولا شرایط را متعادل می کند.
رییس انجمن صنعت پخش ایران در ادامه با اشاره به اینکه سامانه جامع صنعت پخش از جانب انجمن طراحی و به سامانه جامع تجارت و انبارها متصل شده، اظهار داشت: ازاین رو اعضای این انجمن مانند سایر بخش ها مشکلی در ارتباط با تعدد سامانه ها ندارد. این موضوعی از آنجایی برای صنعت پخش اهمیت دارد که شرکت ها بیشتر از ۱۲۰ هزار سند روزانه ثبت می کنند.




منبع:

1402/02/21
12:17:37
460
5.0 از 5
تگهای خبر: تردد , تكنولوژی , تور , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو