عقب ماندگی ۲۳ درصدی تولید خودرو از برنامه ها
به گزارش مستر کار، وزارت صمت وعده تولید ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون خودرو تا آخر سال ۱۴۰۲ را داده بود اما بررسی ها نشان داده است که تولید خودرو حدود ۲۳ درصد از برنامه ها و اهداف عقب مانده است.
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، یکی از عمده مشکلات صنعت خودروسازی کشور که گریبان مصرف کنندگان را هم گرفته است در ارتباط با عدم تناسب بین تولید و تقاضا می شود. متأسفانه طی سالیان اخیر تولید خودرو بنا به دلایلی همچون تحریم، شیوع ویروس کرونا، ناکارآمدی مدیران، پایین بودن بهره وری و… به یک دوم ظرفیت خود رسید و تقاضاهای واقعی بدون پاسخ رها شد؛ تا جایی که امروز شاهد جولان دلالان و سوداگران در بازار خودرو و پیشی گرفتن تقاضای کاذب از تقاضای واقعی هستیم.
مدیران صنعتی دولت سیزدهم از روز نخست وعده افزایش تولید خودرو و نزدیک شدن به ظرفیتهای اسمی را دادند؛ بر همین مبنا هم سال قبل شاهد بودیم که تولید خودرو به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که سهم سواری ها حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه بود. البته وعده ای که برای سال ۱۴۰۱ داده شده بود تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بود که تقریبا بیشتر از ۲۵۰ هزار دستگاه کمتر از هدف گذاری ها محقق شد.
باید ماهانه ۱۴۲ هزار خودرو تولید می شد
با ورود به سال ۱۴۰۲ مدیران صنعتی دولت وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا آخر سال دادند. وعده ای که در صورت تحقق می توانست بخش بزرگی از تقاضای انباشت شده و واقعی را پاسخ دهد و بعنوان یک اهرم جدی در کاهش دلال بازی ها در بازار خودرو و کم شدن گپ قیمتی بین بازار و کارخانه نقش ایفا کند. در این میان برای دستیابی به هدف پیشبینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما با این وجود بر مبنای گزارشی که از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت انتشار یافته تولید انواع خودرو طی ۹ ماهه سال جاری به ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه رسیده است؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ساخته شده است. ازاین رو تولید خودرو تقریبا ۲۳ درصد نسبت به برنامه های پیشبینی شده عقب است.
از سویی دیگر هم تولید خودرو در آذر ماه کمتر از آذر و آبان سال گذشته بوده است؛ در این ماه ۱۰۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو ساخته شده در حالیکه در آبان و آذر سال گذشته به ترتیب ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه خودرو ساخته شده بود.
به این ترتیب در مجموع تا پایان آذر ماه ۹۸۹ میلیون و ۹۱۳ هزار دستگاه خودرو ساخته شده که اگر قرار باشد برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی سه ماه مانده تا آخر سال بیشتر از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ به عبارت دیگر باید طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیشتر از ۲۳۶ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید ۱.۷ میلیون خودرو رنگ حقیقت بگیرد طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیشتر از ۲۳۶ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید ۱.۷ میلیون خودرو رنگ حقیقت بگیرد.
این در حالیست که طی سالجاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ساخته شده که اگر قرار باشد همین روال تا آخر سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که یعنی ۷۷.۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد گردید که مبین عقب ماندگی حدود ۲۲.۵ درصدی از برنامه است.
از سویی دیگر هم اگر قرار بود وعده وزارت صمت برای تحقق تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شود تا پایان آذر ماه باید حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه تولید می شد اما با این وجود تولید خودرو تا پایان نهمین ماه سال کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است.
بنابراین تولید خودرو بر خلاف وعده های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای سیاست گذار را محقق کند و به جای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۲۰ هزار خودرو تولید خواهد شد.
البته ذکر این نکته هم ضروریست که با وجود این که برنامه مدنظر وزارت صمت برای رشد تولید خودرو طی سال جاری محقق نشده، اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که بهرحال در مقایسه با سال گذشته، تولید رشد ۱۳ درصدی را به خود دیده است. ازاین رو به نظر می آید با عنایت به تجربه سال جاری، بهتر است وزارت صمت برای سال آینده برنامه ای دقیق تر بچیند که مجبور به عقب نشینی از آن نشود؛ برنامه ای که منطبق با حقیقت ها باشد و آرزوهای سیاست گذاران خودرویی را در بر نداشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب