سامان فیروزی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: توقف طولانی مدت ثبت سفارش واردات خودرو سبب عدم قطعیتی نسبت به آینده در بازار خودرو شده بود.
وی ادامه داد: در این مدت فعالیت برخی واسطه ها و دپوی خودرو در انبارها و عدم عرضه سبب افزایش قیمت شدیدی در بازار شده است اما وقتی نمایندگان رسمی با سود كمتر از بازار، خودروها را عرضه كنند بطور قطع این قیمتها كه در بازار شكل گرفته شكسته می گردد.
مدیرعامل كرمان خودرو با اشاره به احتمال بالا رفتن تعرفه واردات خودرو، تصریح كرد: البته ممكن است افزایش تعرفه قیمت پایه خودروها را بالا ببرد ولی نه به این مقدار كه هم اكنون در بازار وجود دارد.
وی اضافه كرد: نمایندگان رسمی خودرو رقیبان هم هستند. وجود رقابت سبب خواهد شد هر كدام شرایط بهتری را برای گرفتن سهم بیشتری از بازار در نظر بگیرند. ازاین رو بطور قطع حتی با افزایش تعرفه واردات خودرو هم قیمتها بین بازار سیاه فعلی و قیمتهای پیش از تعرفه، متعادل شده و كاهش خواهد یافت.
فیروزی اظهار نمود: سیاست دولت و فشار بر برندهای خارجی در واردات برای تولید و سرمایه گذاری در ایران سیاست درستی بوده و در بلندمت به سود كشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه وقتی عرضه وسیعی در بازار با قیمت پایین تر اتفاق می افتد قیمت خودروهای دپو شده هم شكسته خواهد شد، تصریح كرد: اگر نمایندگان رسمی خودروهای موجود در انبارشان را با قیمتهای متعادلی در بازار عرضه كنند دیگر فروشندگان و واسطه ها هم چاره ای جز پایین آوردن قیمتها نخواهند داشت.
مدیرعامل كرمان خودرو با اشاره به دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو اظهار داشت: بهترین و شفاف ترین ابزار برای كنترل و مدیریت واردات و ارز، تعرفه است ولی نحوه اجرای آن مهم است. دستورالعمل جدید دولت درباره واردات خودرو تركیبی از حجم و ارزش خودرو در تعرفه گذاری است كه می تواند موفق باشد به شرطی كه مرجع كنترلی دقیقی در اجرا باشد.