فرهاد احتشام زاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه دولت كسری بودجه خویش را با بستن سیستم ثبت سفارش و افزایش تعرفه واردات به بهانه مثبت كردن تراز تجاری، جبران كرد، اظهار داشت: متاسفانه اجرای غلط مصوبه دولت از جانب گمرك و دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران، به این شكل تلقی شده است كه تمام خودروهای موجود در گمركات كشور نیز، باید بر مبنای نظام تعرفه ای جدید ترخیص شوند؛ در حالیكه بر مبنای ماده ۲ قانون مدنی، این قانون قابلیت عطف به ماسبق ندارد و این سبب شده است كه قیمت خودروهای وارداتی در بازار نه تنها كاهش نیابد، بلكه با رشد متوسط ۲۰ درصدی روبرو شده است.
رئیس انجمن واردكنندگان خودرو اضافه كرد: یكی دیگر از تصمیمات اجرایی غلط دولت رخ داده است و عملا باز شدن سیستم ثبت سفارش با این راهكار غلط، نه تنها منجر به كاهش قیمت نشده و منجر به افزایش شدیدی قیمت در بازار حتی نسبت به ماه گذشته شده است و تنها مزیت آن تامین كسری بودجه دولت از محل واردات خودرو است و بزرگترین ضرر هم این است كه كسری از جیب مصرف كننده می رود.
وی خاطرنشان كرد: مرجع نظارتی اكنون باید وارد این پرونده شده و مراجع قانونی در این حوزه اعم از شورای رقابت، سازمان بازرسی كل كشور و كمیسیون اصل نود باید وارد این مورد شوند و در نهایت از این اجحاف در حق مصرف كنندگان جلوگیری نمایند.
احتشام زاد با اشاره به اینكه بر مبنای آمار قطعی گمرك در خصوص واردات خودرو طی نه ماهه سال جاری و پس از پالایش اطلاعات و حذف اطلاعات نامرتبط مثل خودروهای آمبولانس و غیرسواری، آمار واردات نشانگر آن است كه میزان واردات در آذرماه ۳۹۴۱ دستگاه به ارزش ۹۶ میلیون دلار بوده است كه كمترین میزان واردات و مشابه فروردین ماه امسال بوده است، تصریح كرد: در مجموع طی نه ماهه اول ۵۵ هزار دلار شامل ۸۱۶ دستگاه خودروی سواری وارد كشور شده است كه از این تعداد ۶۷۳۹ دستگاه، مربوط به خودروسازان و مجوزهای خاص واردات خودرو بوده است؛ بنابراین تعداد واردات خودرو از جانب بخش خصوصی ۴۹ هزار و ۷۷ دستگاه بوده كه ارزشی معادل یك میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار را در برمی گیرد و نسبت به دوره نه ماهه سال قبل از نظر تعدادی، یك درصد افت واردات و از نظر ارزشی دو درصد رشد دلاری داشته است.
وی خاطرنشان كرد: بیشترین واردات و رتبه اول مربوط به برند رنو با ۱۳ درصد رشد سهم بازار نسبت به سهم سال قبل است و رتبه دوم با افت ۷ درصدی سهم بازار نسبت به سال قبل مربوط به هیوندایی و رتبه های بعدی به ترتیب نیسان و تویوتا كیا سانگ یانگ و بی ام و بوده است.
به گفته احتشام زاد، در این بین نیسان نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد سهم بازار و تویوتا و كیا به ترتیب ۴ درصد و ۱۱ درصد افت سهم بازار داشته اند.
وی متوسط ارزش خودروهای وارداتی را ۲۷ هزار و ۱۳۰ دلار بوده و از آنجایی كه تولید نه ماهه اول امسال، یك میلیون و ۳۴ هزار و ۸۸۱ دستگاه بوده است؛ سهم بازار خودروهای وارداتی از بازار كشور ۵. ۱ درصد بوده كه با كسر آمار واردات توسط تولیدكنندگان، سهم بخش خصوصی از بازار خودرو ۴. ۷ درصد بوده است. این به معنای آن است كه ۹۵. ۳ درصد بازار، در اختیار تولیدكنندگان داخلی چه با استفاده از واردات و تولید بوده است.