آلمان در میان مردم جهان بهدلیل صنعت پیشرفته خودرو و مهندسی فوقالعادهاش مشهور است. از آسیا گرفته تا آمریكا، برندهای آلمانی خودرو شهرت فراوانی دارند. صنعت خودرو بزرگترین صنعت آلمان محسوب میشود. در سال 2016 حجم معاملات این صنعت 404 میلیارد یورو یعنی درحدود 20 درصد از كل درآمد صنعتی آلمان بود.
آلمان هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ
فروش خودرو بزرگترین بازار خودروی اروپا محسوب میشود. این كشور همچنین میزبان 41 كارخانه مونتاژ خودرو و تولید موتور با ظرفیت تولید یك سوم كل تولید خودروی اروپاست. از هر پنج خودروی موجود در جهان، یك خودرو از برندهای آلمانی است و در سال 2015 حدود 77 درصد از خودروهای تولید شده در آلمان به بازارهای بینالمللی عرضه شد.
اما صنعت خودروی آلمان این روزها حال و روز خوشی ندارد و تردیدهایی درمورد چگونگی كسبوكار این صنعت به وجود آمده است. پس از رسوایی «دیزلگیت» كه از تقلب فولكسواگن در میزان انتشار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی ناشی شد و هنوز
خودروسازان آلمانی درگیر آن هستند، حالا بار دیگر متهم شدهاند كه از دهه 1990 تاكنون یك كارتل بزرگ ایجاد كردهاند.
به گزارش سیانان، نشریه آلمانی اشپیگل فاش كرده است كه بیامو، فولكسواگن، آئودی، پورشه و دایملر از دهه 1990 مذاكراتی پنهانی را بهمنظور هماهنگ كردن فعالیتهای مربوط به تكنولوژی، هزینهها، تامینكنندگان قطعه، استراتژیها و سیستمهای كنترلكننده آلایندگی موتورهای دیزلی انجام میدهند.
این اقدام بهمنظور تضعیف و ازمیان بردن رقابت در
بازار خودرو صورت میگیرد. براساس گزارش اشپیگل، این غولهای خودروسازی آلمان حتی درباره اندازه مخزن«ادبلو» خودروهایشان با یكدیگر تبانی كردهاند. «ادبلو» یا مایع اگزوز دیزل محلول اوره است كه در خودروهای دیزلی یورو5 و یورو6 بهكار میرود و كار آن كاستن از میزان گازهای سمی اكسید نیتروژن است.
بنابراین استفاده از مخزن كوچك به این معنی است كه برای كاستن از گازهای سمی خروجی از اگزوز این خودروها، مقدار كافی از این مایع وجود ندارد. در صورتی كه این ادعای اشپیگل اثبات شود، بزرگترین رسوایی اقتصادی تاریخ آلمان رقم خواهد خورد. بریگیته تسیپریس، وزیر اقتصاد آلمان، در واكنش به گزارش اشپیگل گفت: «اتهاماتی را كه به فولكسواگن، آئودی، پورشه، بیامو و دایملر زده شده است بسیار جدی تلقی میكنم. آنچه در خطر قرار گرفته است اعتبار كل صنعت خودروی آلمان است.
بدون ارائه توضیح جامع، اعتماد از دست رفته بازسازی نمیشود.» او همچنین گفت به تمامی خودروسازانی كه درگیر این اتهامات هستند توصیه میكند با مقامات همكاری كامل داشته باشند و شفافیت را تضمین كنند. به گزارش سیانبیسی، درپی انتشار گزارش نشریه اشپیگل، ارزش سهام
خودروسازان آلمانی كاهش یافت. ارزش سهام بیامو بیش از 2 درصد و ارزش سهام فولكسواگن و دایملر هر كدام بیش از 3 درصد سقوط كرد.
آغاز تحقیقات از سوی كمیسیون اروپا
كمیسیون اروپا نیز در واكنش به این گزارش اعلام كرد در مورد ایجاد این كارتل از سوی
خودروسازان آلمانی تحقیق میكند. به گزارش آتوموتیو نیوز، یكی از مقامات كمیسیون اروپا گفت:«كمیسیون اروپا و دفتر كارتل آلمان اطلاعاتی را در این باره دریافت كردهاند و این دو نهاد درحال ارزیابی این اطلاعات هستند. درصورتی كه مقامات اتحادیه اروپا به این نتیجه برسند كه
خودروسازان آلمانی قوانین رقابت این اتحادیه را نقض كردهاند، میلیاردها یورو جریمه در انتظار این
خودروسازان خواهد بود.
میزان این جریمه بر اساس درآمد سالانه كالا، مدت زمان نقض قانون و سنگینی جرم اندازهگیری میشود كه سقف آن 10 درصد از درآمد جهانی شركت نقضكننده قانون است. بنابراین براساس برآورد فایننشال تایمز احتمالا بیامو 8 میلیارد یورو، دایملر 14 میلیارد یورو و فولكسواگن 19 میلیارد یورو جریمه خواهد شد.
از سوی دیگر فردی آگاه به خبرگزاری بلومبرگ اعلام كرده است مقامات وزارت دادگستری آمریكا نیز به دقت اتهاماتی را كه به
خودروسازان آلمانی وارد شده است، بررسی میكنند. البته به گفته این فرد آگاه هنوز پرونده رسمی در این مورد در این وزارتخانه آمریكا باز نشده است.
پس از انتشار گزارش اشپیگل، بیامو آن را تكذیب كرد. این خودروساز با انتشار بیانیهای اعلام كرد:«خودروهای گروه بیامو دستكاری نشدهاند و تمامی الزامات قانونی در آنها رعایت شده است.» بیامو همچنین این اتهام را كه سیستم تصفیه اگزوز در خودروهای دارای موتورهای دیزلی یورو6 به درستی عمل نمیكند، رد كرد.
این سازنده خودروهای لوكس آلمانی همچنین تصریح كرد به صورت داوطلبانه و رایگان نرمافزار خودروهای دیزلی قدیمیتر با موتورهای یورو5 را بهروزرسانی كرده است. این در شرایطی است كه دایملر و فولكسواگن هنوز درباره گزارش اشپیگل اظهار نظری نكردهاند. با این وجود فولكسواگن قرار است جلسه ویژهای را درمورد تحقیقات كمیسیون اروپا پیرامون اتهامات وارد شده به این شركت برگزار كند. سخنگوی فولكسواگن برگزاری این جلسه ویژه را تایید كرده اما از ارائه جزئیات بیشتر درباره آن خودداری كرده است.
ابهام در سرنوشت خودروهای دیزلی
این اتهامات در بدترین شرایط به
خودروسازان وارد شده است. تكنولوژی دیزلی هماكنون نیز در شرایطی دشوار بهسر میبرد. پس از افشای تقلب فولكسواگن در میزان انتشار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی، برخی از شهرهای اروپا ازجمله پاریس و مادرید ممنوعیت
تردد این خودروها را در دستور كار قرار دادند. لندن نیز قیمت طرح ترافیك را برای خودروهای دیزلی افزایش داده است.
همچنین به گفته منابع آگاه دولت بریتانیا بهزودی طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را اعلام خواهد كرد. به گزارش آتوموتیو نیوز، دولت بریتانیا قصد دارد از سال 2040 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع كند. به گفته این منابع آگاه حتی فروش خودروهای برقی كه دارای موتور بنزینی و یا دیزلی هم هستند ممنوع خواهد شد و همه خودروها باید تماما برقی باشند.
این اقدامات بر فروش خودروهای دیزلی تاثیر منفی میگذارد: طی فصل گذشته در مجموع 2/ 47 درصد از
فروش خودرو در بزرگترین كشورهای اروپا مربوط به خودروهای دیزلی بود كه از 6/ 51 درصد طی همین دوره در سال گذشته كاهش یافته است. این در شرایطی است كه اتهامات جدیدی كه به
خودروسازان آلمانی وارد شده، موجب شده است دیگر كشورهای اروپایی نیز ممنوعیت
تردد خودروهای دیزلی را مورد بررسی قرار دهند.
این اقدام در شرایطی صورت میگیرد كه كمیسیونر صنعت اتحادیه اروپا نسبت به تبعات آن هشدار داده است. به گزارش رویترز، الیزابیتا بینكوفسكا، كمیسیونر صنعت اتحادیه اروپا، در نامهای به وزرای حمل و نقل این اتحادیه هشدار داده است در فروپاشی بازار خودروهای دیزلی نفعی وجود ندارد و در كوتاهمدت تمركز باید بر این مساله باشد كه
خودروسازان را وادار كنیم میزان انتشار گاز اكسید نیتروژن را به سطح تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برسانند.
او در این نامه نوشته است:«گرچه متقاعد شدهام كه باید به سرعت به سمت خودروهای بدون آلایندگی حركت كنیم، اما سیاستگذاران و صنعت خودرو از فروپاشی سریع بازار خودروهای دیزلی در اروپا كه از ممنوعیت
تردد این خودروها ناشی میشود، منتفع نمیشوند. این اقدام فقط محرومیت صنعت خودرو از بودجه مورد نیاز برای سرمایهگذاری بر خودروهای بدون آلایندگی را در پی خواهد داشت.»