دولت حامی ترانزیت
به گزارش مستر کار مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد با زیرساخت های حمل و نقلی موجود می توانیم تا ۳۰ میلیون تن در سال ترانزیت از خاک کشورمان داشته باشیم.
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اخیراً از افزایش ۷۵ درصدی ترانزیت از خاک ایران اطلاع داده است.
وی اضافه کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تن کالای خارجی از مسیر عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است.
رئیس کل گمرک: رشد ۷۵ درصدی ترانزیت در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته
مقدسی یکی از سیاست های مهم دولت سیزدهم را توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محموله های تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: بر مبنای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور هر ساله می بایست رشد ۱۰ درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد بودیم که متأسفانه در چند سال گذشته بعد از رشدی مناسب، روند کاهشی را در ترانزیت داشتیم.
به گفته معاون وزیر اقتصاد، بیشترین میزان ترانزیت به سال ۹۳ با بیشتر از ۱۳ میلیون تن اختصاص داشت اما در سالهای ۹۸ و ۹۹ این کمتر از نصف حجم ترانزیت در سال ۹۳ رسید.
درآمد هر یک تن ترانزیت معادل فروش یک بشکه نفت
برخی کارشناسان معتقدند از آنجائیکه ترانزیت هر تن کالا، می تواند درآمدی معادل فروش یک بشکه نفت خام دارد، میتوان اظهار داشت که اقتصاد ایران از محل بی توجهی به اهمیت ترانزیت کالا در سالهای گذشته، درآمد قابل توجهی را هر ساله از دست می دهد.
علی ضیایی کارشناس ترانزیت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت نفت سنگین ایران هم اکنون در بازه ۷۵ تا ۷۸ دلار در هر بشکه قرار دارد، اظهار داشت: درآمد ترانزیت هم برای هر تن کالا در بازه ۵۰ تا ۷۰ دلار است.
وی اضافه کرد: برخی محاسبات هم درآمدهای ترانزیتی را ۵۰ تا ۱۰۰ دلار می دانند که ۵۰ دلار برای ترانزیت ریلی کالا و ۱۰۰ دلار برای ترانزیت جاده ای هر تن کالاست.
سفرهای هوشمند استانی و خارجی در جهت کسب سهم ایران از ترانزیت منطقه
با این حال برخی کارشناسان اقتصاد حمل و نقل بر این نظرند که دولت سیزدهم به دنبال توجه بیشتر به مبحث ترانزیت و همینطور دستیابی به منابع ارزی جایگزین فروش نفت است؛ نمونه آنرا میتوان در سفرهای استانی و خارجی رئیس جمهور و برخی وزرای در رابطه با ترانزیت همچون وزیر راه و شهرسازی به کشورهای منطقه و هم دیدارهای وزرای راه و صنعت با مقامات اقتصادی همسایگان همچون سفر وزیر حمل و نقل ترکمنستان به تهران برای دیدار با وزیر راه یا مشاور نخست وزیر پاکستان به ایران برای دیدار با وزیر صمت جست وجو کرد.
تأکید رئیس جمهور در مسافرت استانی به هرمزگان در خصوص توسعه بندر شهید رجایی و تقویت ترانزیت دریایی و ریلی و بلافاصله سفر وی به گیلان و تاکید بر راه اندازی خط آهن رشت-آستارا و رشت-انزلی برای تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب، نمونه ای از تلاشهای دولت سیزدهم در این راستاست.
مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت راه: ترانزیت رو به بهبود است
در همین زمینه امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تقویت ترانزیت صرفا در ارتباط با دولت ها نیست و به همه مردم متعلق می باشد اظهار نمود: هر کسی به سهم خود تلاش می کند گره ی از مشکلات و موانع توسعه ترانزیت باز کند.
وی اضافه کرد: دولت سیزدهم هم درحال تلاش است تا موانعی که از قبل به وجود آمده یا در سالهای اخیر بوجود آمده را از میان بردارد و بتوان آنها را حل و فصل کند.
این مقام مسئول در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترانزیت به صورت کلی تابعی از شرایط بین المللی و وضعیت کشورمان در صحنه بین الملل است، اظهار داشت: فضای حاکم بر روابط بین الملل کشورمان از اصلی ترین عوامل مؤثر بر ترانزیت است بخصوص که ترانزیت تابعی از همکاریهای کشورمان با منطقه و دنیاست؛ هر چه فضای کلان روابط بین المللی کشورمان بهبود یابد، ترانزیت هم به علت کاهش ریسک عبور از سرزمینی مان توسعه بیشتری می یابد.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی درباره تأثیرات مذاکرات و گفت وگوهای دو یا چند جانبه مقامات کشورمان با همسایگان و کشورهای منطقه بخصوص برخی سفرهای بین المللی رئیس جمهور همچون سفر اخیر وی به مسکو بر افزایش ترانزیت خاطرنشان کرد: هر مسئولی که در دولت سیزدهم تلاش می کند تا روابط با کشورهای منطقه و همسایگان در حوزه تجارت و حمل و نقل بهتر شود، در جهت صحیح درحال گام برداشتن است.
وی افزود: سال قبل در ابتدای سال ترانزیت فرآورده های نفتی ممنوع گردید و این ممنوعیت تا آخر دیماه ادامه داشت؛ از طرفی به علت شیوع ویروس کرونا، خیلی از مرزهای کشورمان مسدود بودند؛ طبیعی است که ترانزیت خیلی کم شده بود؛ اما ممنوعیت ترانزیت فرآورده های نفتی و سوخت در دو ماه پایانی سال قبل برداشته شد از طرفی هم خیلی از مرزهایمان باز شدند بنابراین با حذف یا کاهش این دو محدودیت، میزان ترانزیت به رقم دو سال قبل برگشت و عملکرد ما در بخش ترانزیت امسال تقریباً مشابه میزان ترانزیت در دو سال قبل است.
عملکرد فعلی ترانزیت قابل قبول نیست / باید به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن برسیم
ترفع تاکید کرد: سال قبل حجم ترانزیت به علت محدودیت های مذکور به ۵ میلیون تن کاهش پیدا کرد که امسال به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده است. اما نگاه من این است که حتی در بهترین شرایط هم که عملکرد ترانزیت ما ۱۳ میلیون تن بود، رقم خیلی کم و دست پایینی برای کشوری با جغرافیای ماست.
وی تصریح کرد: اهداف ما باید حداقل به سمت ترانزیت سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن کالا در سال سوق داده شود؛ در صورت توسعه روابط بین الملل با کشورها، توسعه و تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی و برگزاری جلسات هماهنگی داخلی و خارجی، می توانیم به هدف گذاری ترانزیت ۳۰ میلیون تُنی دست یابیم.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با زیرساخت های موجود حمل و نقلی می توانیم به ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا در سال دست یابیم اما اگر برخی زیرساخت های حمل و نقلی کامل شود می توانیم به ۵۰ میلیون تن برسیم.
منبع: mastercar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب