سید حسن حسینی شاهرودی درباره طرح عدم تردد خودروها فرسوده، بیان داشت: مجلس برای حل مشكل تصادفات رانندگی و كاهش ۱۶هزار كشته این سوانح در طول سال طرحی را ارائه داد كه چهاربند داشت، دربند نخست این طرح آمده بود كه خودروهای ناایمن در جاده ها تردد نكنند كه متأسفانه دولت با این طرح به بهانه ضرر خودروسازان داخلی مقابله كرد.
وی بابیان اینكه دولت برای كاهش كشته های رانندگی كاری صورت نداد لذا مجلس مجبور شد تا با ارائه طرحی پیشگام شود، افزود: این طرح در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده بود و در پی آن، خودروهای ناایمن درگیر محدودیت هایی می شدند كه قطعاً به كاهش كشته های رانندگی كمك می كرد اما دولت در ابتدا مخالفت كرد و در ادامه نیز با لابی های فراوان و كسانی كه پشت صحنه بودند، این طرح رأی نیاورد.
افزایش عوارض سالانه خودروهای ناایمن
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه دومین پیشنهاد مجلس در این طرح نیز افزایش عوارض سالانه خودروهای ناایمن و در مقابل كاهش عوارض خودروها بود، افزود: در همه جای دنیا عوارض برحسب قیمت خودرو نیست كه مثلاً خودرویی ۲۰۰ میلیون تومان عوارضی ۵۰۰ هزار تومانی را پرداخت كند و یك پراید عوارضی ۵۰ هزارتومانی، اتفاقاً دقیقاً برعكس خودروی ایمن ۲۰۰ میلیون تومانی باید از عوارض معاف شود و پراید باید ناچار به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان عوارض شود تا مردم دنبال خودروی ایمن بروند.
حسینی شاهرودی همچنین بیان داشت: در كشور ما متأسفانه برعكس، ملاك عوارض قیمت خودرو است و نه ایمنی و آلایندگی آن، لذا این امر نیز در طرح مجلس گنجانده شده بود كه بازهم به سرنوشت پیشنهاد پیشین دچار شد و رأی نیاورد.
وی افزود: در سومین بند از این طرح نیز آمده بود كه پلیس راه برحسب خودرو و جاده محدودیت سرعت را اعمال كند مثلاً محدودیت سرعت ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت برای پراید ۸۰ كیلومتر باشد و برای خودروی ایمن خارجی ۱۳۰ كیلومتر، چراكه وقتی ما دست راننده پرایدی را برای سرعت های بالای ۱۰۰ كیلومتر باز می گذاریم نمی توانیم انتظار متلاشی شدن این خودروی ناایمن را نداشته باشیم اما برعكس خودروهایی كه ایمن هستند می توانند دارای محدودیت دیگری باشند.
قوانین پیچیده دست وپای سرمایه گذاران را بسته است
این عضو خانه ملت گفت: آخرین بند از طرح مجلس اما فرهنگ سازی بود كه در سال های گذشته این امر با ساختن پویانمایی هایی بسیار خوب پیش می رفت كه در سال های اخیر متأسفانه كمرنگ شده است و درنهایت این طرح به بهانه ضرر خودروسازان و مسائل دیگر تصویب نشد.
حسینی شاهرودی درباره ضرورت نگاه ویژه به جاده ها، گفت: استان سمنان به خصوص در شرق، دچار معضل تصادفات جاده است و برای رفع آن می توان شرایط ساخت استراحت گاه ها را تسهیل كرد و كارها را به دست مردم بومی سپرد تا در كنار خدمات به مسافران بتوانند محصولاتی را نیز عرضه كرده و كارآفرینی كنند.
وی افزود: امروز در شرق استان سمنان سرمایه گذارهایی وجود دارند كه حاضر هستند در ساخت این استراحتگاه ها سرمایه گذاری كنند اما آن قدر قوانین دست وپا گیر و پیچیده دراین بین وجود دارد كه قطعاً دلسرد می شوند لذا باید شرایط را تسهیل كرد و امور را به دست مردم سپرد.
ضرورت ایجاد سامانه پیامكی و ارتباطی مشترك بین پایانه ها، راه و ناجا
نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یكی از خواسته های ما از نیروی انتظامی است كه حتی الامكان سعی كنند در جاده ها دیده نشوند و كار را به دست دوربین های كنترل ترافیك بگذارند كه دراین باره مجلس طی یك سال اخیر اعتبارات بسیار خوبی را در نظر گرفته است.
حسینی شاهرودی بیان داشت: از سوی دیگر به نظر می رسد وجود یك سامانه پیامكی و ارتباطی مشترك بین پایانه ها، راه و ناجا برای دریافت نظرات مردمی و پیشنهادها در تعاملات دوسویه خالی است كه امیدواریم بتوانیم شاهد این مقوله نیز باشیم.